سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

امام زمان(عج) - 5
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

امام زمان(عج)

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 75 پنجشنبه 20 فروردین 1394 زمان : 11:35 نظرات (0) چاپ این صفحه
(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا زندگی و حیات امام زمان مانند زندگی و حیات دیگر امامان معصوم است یا خیر؟
حضرت مهدی(عج)

حیات و زندگی امام زمان علیه‌السلام اگر چه با حیات و زندگی امامان علیهم السلام مشترکاتی دارد مثل غذا خوردن، خوابیدن، مریض شدن و ... اما از چند جهت نیز متمایز است:
از آنجا که زندگی سایر ائمه علیهم السلام به صورت طبیعی و عادی بوده است، بنابراین تمام امور زندگی آن‌ها به صورت عادی و طبیعی صورت گرفته است مثال: ارتباط و رفت و آمد در بین مردم، امور آموزشی و علمی و تربیت شاگردان، امور کشاورزی، امور حکومت و برخورد با حاکمان و حتی گاهاً حضور در مجالس آن‌ها، حضور در مراسم حج و همراهی با کاروان‌ها و امور دیگر همه به صورت طبیعی صورت گرفته است.
در امور ازدواج و عروسی و مرگ و میرها و شرکت در مراسم‌ها همچنین است ولی از آنجا که حضرت ولی عصر در پرده غیبتاند در همه این امور ارتباط حضرت عادی نیست. البته غیبت آن حضرت به معنای عدم معرفت و شناخت ما نسبت به ایشان است نه اینکه حضرت در جامعه حضور ندارند.
بازديد : 112 دوشنبه 17 فروردین 1394 زمان : 16:12 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آنچه در این متن آمده، با این فرض است که بدائی اتفاق نیفتد و همه چیز همان طور که در روایات ذکر شده، پیش آید. پیشنهاد میشود حتما بخش اول مقاله را مطالعه کنید
امام زمان(عج)

 

حوادث (جمادی الاخر، رجب، و شعبان)

 

1. جمادی الاخر
پیشواز ظهور، باران رحمت، بارانی عجیب و بی سابقه از اول جمادی الآخر تا دهم رجب

عن أمیرالمومنین: یا عجباً کل العجب بین جمادى ورجب ...

عن أبی عبدالله: وإذا آن قیامه مطر الناس جمادى الأخرة وعشرة أیام من رجب مطراً لم یر الخلائق مثله، فینبت الله به لحوم المؤمنین وأبدانهم فی قبورهم، فکأنی أنظر إلیهم مقبلین من قبل جهینة ینفضون شعورهم من التراب.

از ابی عبدالله (منظور امام صادق علیه السلام است): آنگاه که قیامش نزدیک شود، در جمادی الآخر و ده روز از رجب، بر مردم بارانی می بارد، که مانندش را آفریدگان ندیده باشند، پس بدان باران، خداوند، گوشت و بدن مومنان را در قبورشان می رویاند. گویا دارم آنها را می بینم که از طرف جُهَینه می آیند، و خاک را از موهایشان می تکانند.

[گویا جُهینه یکی از طرف های مکه است.]

ظاهراً این همان بارانی است که برخی مردگان را برای رجعت زنده می‌کند. با این باران بدن ها در قبور، بازسازی می شود و ظاهراً با ندای آسمانی (احتمالاً ندای رمضان)، رجعت روح به بدن، اتفاق می افتد.
مشخص نیست، شروع این باران از ابتدای ماه جمادی خواهد بود یا از میانه‌ی آن.

گویا قضیه ی طغیان رود فرات و افتادن آب در کوچه های کوفه، که در برخی روایات گفته شده، مربوط به همین زمان باشد.

این باران پایان همه ی خشک سالی ها و بی آبی ها، خواهد بود.

بقیه در ادامه مطلب

بازديد : 78 یکشنبه 16 فروردین 1394 زمان : 16:23 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیه‌ای که امام مهدی علیه‌السلام پس از تولد تلاوت کرده‌اند، چیست و در کدام سوره است؟
حضرت مهدی(عج)


حکیمه گوید: امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود: فرزندم را نزد من آور. من سرورم را آوردم... امام فرمود: فرزندم! سخن بگو! نوزاد پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اکرم و پدران بزرگوارشان علیهم‌السلام آیات پنج و شش سوره قصص را تلاوت فرمود؛ «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمْ الْوَارِثِینَ، وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا یَحْذَرُونَ؛ و می خواستیم بر كسانى كه در زمین به زبونى كشیده شده‏‌اند منّت نهیم و آنها را پیشوایان [مردم‏] گردانیم و ایشان را وارثان [زمین‏] كنیم و در زمین قدرتشان دهیم و به فرعون، هامان و سپاهشان چیزى را كه از آن حذر داشتند نشان دهیم».[۱]و[۲]


پی‌نوشت‌ها
۱. قصص: ۵و۶؛
۲. الغیبة، شیخ طوسی، ص۲۳۶،ح۲۰۴.

بازديد : 52 شنبه 15 فروردین 1394 زمان : 22:00 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا ایجاد حکومت اسلامی و حرکت‌های اصلاحی با اعتقاد به ظهور امام موعود سازگاری دارد؟
یا صاحب الزمان(عج)


یکی از اصول فلسفه مارکس این است که زخم هرقدر بیشتر چرکین شود زودتر دهن باز می‌کند و منفجر می‌شود؛ پس در جامعه نیز برای به‌ وجود آمدن انقلاب، باید فساد را بیشتر کرد. متأسفانه این تفکر غلط در برخی از متعتقدان به خدا نیز رخنه کرده و چنین پنداشته‌اند که اصلاحات از انقلاب جهانی امام موعود جلوگیری می‌کند. ولی، سستی این نظریه بر انسان‌های منصف و آگاه پوشیده نیست.
فقهای اسلامی، بحث پیرامون مسأله حکومت اسلامی، در عصر غیبت را، به دو حیثیت مطرح کرده‌اند:
الف. بحث در اصول مسأله حکومت اسلامی در زمان غیبت؛
ب. بحث پیرامون نیابت عامه فقیه عادل از طرف امام زمان.
اما پیرامون بحث اول،‌ برای تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت به ذکر چند دلیل می‌پردازیم:

۱. دلیل اجتماعی‌تاریخی
حکومت امری است اجتماعی که نیاز جامعه به امنیت و حفظ حقوق افراد و رواج عدالت‌گستری، آن را واجب کرده است. جامعه اسلامی از سایر جوامع بشر که لازم آن برقراری نظم و قانو‌ن‌گذاری برای حفظ امنیت و حقوق و اشاع عدل در میان افراد جامعه است، جدا نیست و مثل جوامع دیگر نیاز به برقراری حکومتی دارد که قوانین را اجرا کند تا هدف از تنظیم قوانین تحقق یابد.
اگر جامع اسلامی با دیگر جوامع از نظر نیازمندی به این امور، اختلاف می‌داشت، پیامبر اکرم و امامان برای بیان این امر سزاوارتر بودند و چون پیامبر و امام چنین مطلبی را بیان نفرمودند؛ بنابراین جامع اسلامی هم در اینکه باید حکومتی داشته باشد، مانند سایر جوامع بشری است و با همین دلیل، بر تشکیل حکومت در زمان غیبت نیز استدلال می‌شود، با این بیان که: جامعه اسلامی در زمان غیبت، مثل تمامی جوامع دیگر نیاز به قانون و تشکیل حکومت دارد تا بتواند در استحکام آن بکوشد و هدف از تشریع قانون را تحقق بخشد، و ازاین‌جهت با دیگر جوامع بشری تفاوتی ندارد.
پس از قبول این مسأله که به‌طور خلاصه بیان شد و در جای خود ثابت شده است؛ عقل می‌گوید یکی از دو امر را باید پذیرفت؛ حکومت اسلامی و یا حکومت کفر؛ زیرا نوع سومی قابل تصور نیست. از این حکم چنین نتیجه می‌شود که حکومت اسلامی واجب است. چراکه خضوع درمقابل حکومت حاکم کافر، حرام است.

بقیه در ادامه مطلب

بازديد : 59 شنبه 15 فروردین 1394 زمان : 21:50 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا قیام و انقلاب قبل از قیام امام مهدی علیه‌السلام صحیح و مشروع است یا نه؟
امام زمان(عج)


در مورد مشروعیت حکومت‌های پیش از ظهور، دو نظریه متفاوت وجود دارد. گروه اندکی، هر قیام و نهضتی پیش از ظهور امام مهدی علیه‌السلام را جایز نمی‌دانند و عده فراوانی، قیام علیه ستمگران در عصر غیبت را نه‌تنها جایز، بلکه واجب، و سکوت و خانه‌نشینی را خیانت به اسلام و مسلمانان می‌دانند. به همین دلیل، بررسی دیدگاه دو طرف و ارزیابی دلائل آنان، امری ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا، هر دو گروه، سخن از اسلام می‌گویند و مدعی هستند که نظر آنان موافق با شرع مقدس اسلام است.

دلائل مخالفان قیام

الف. دلایل مخالفان قیام از اهل سنت
در بینش اهل سنت، هر کسی که زمام امور مسلمانان را در دست گیرد و حاکم جامعه اسلامی شود، اطاعات او تا زمانی که اقامه‌ نماز کند و کفر صریح نیاورد، بر همه واجب است، ولو ستمگر و معروف به خیانت، شرب خمر و فسق و فجور باشد. اینان، برای مدعای خود، به روایاتی تمسک می‌کنند که برخی از آنها عبارت است از:

۱. در صحیح مسلم، خبری از حذیفه یمانی نقل شده که می‌گوید: خدمت رسول خدا بودیم. سؤالاتی نسبت به آینده و پس از رسول خدا کردیم. حضرت فرمود: «حاکمانی بعد از من می‌آیند که نه به سنت من عمل می‌کنند و نه به هدایت من هدایت یافته‌اند. صورت انسانی دارند، ولی قلبشان، قلب شیطان است».
حذیفه می‌گوید: من از رسول خدا نسبت به چنین حاکمانی کسب تکلیف کردم که وظیفه ما، در برابر آنان چیست؟ آیا با آنان به جنگ برخاسته و آنان را از دم شمشیرمان بگذرانیم؟
حضرت در جواب فرمود: «شما، جز اطاعت، چاره‌ای دیگر ندارید و موظف به اطاعت هستید. گرچه به پشتتان تازیانه بزنند و اموال شما را غارت کنند، تنها وظیفه شما، اطاعت است».[۱]

۲. از احمد حنبل نقل شده که گفت: «... اگر کسی به زور و قهر و غلبه، بر جامعه اسلامی مسلط شد، و زمام امور را در دست گرفت و خلیفه و امیرالمؤمنین شد، بر فردفرد جامعه، اطاعت او لازم است و بر احدی که به خدا و روز جزا ایمان دارد، روا نیست شبی را به صبح آورد و آن شخص حاکم را امام خود نداند، حال می‌خواهد آن حاکم، شخص نیک و خوب باشد و یا فاجر و بد. به هر حال او امیر مؤمنین است».[۲]

بقیه در ادامه مطلب

بازديد : 57 جمعه 14 فروردین 1394 زمان : 17:34 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

فرهنگ مهدویت در نظام فعلی حکومتی ما تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد؟
حضرت مهدی(عج)


فرهنگ، مجموعه‌ای از نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، رسوم و آداب، شعائر و اعمال خاص است که جامعه آنها را می‌پذیرد. فرهنگ مهدویت نیز مجموعه‌ای از آیین‌های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، مدیریتی، معرفتی، اجتماعی، فقهی و مانند آن است که پیامبر اکرم بر پایه وحی الهی آنها را برای هدایت انسان‌ها به ارمغان آورد. امامان معصوم علیه‌السلام این فرهنگ را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند که تبیین، تفسیر و تشریع آن در زمان کنونی به عهده وجود مقدس حضرت ولی‌عصر است. آن حضرت نیز در دوران هفتاد ساله غیبت صغرا از طریق سفیران خاص خود (نایب خاص) این مهم را به انجام رساند که در دوران کنونی (غیبت کبرا) مروجان دین و مراجع بزرگوار تقلید (نایبان عام) آن آموزه‌ها را منتشر می‌کنند.[۱] 

بنابراین الگوگیری و تأثیرپذیری از فرهنگ مهدویت برای تمام عصرها و نسل‌ها، کارگشا و کارساز است. برای نمونه، به دو اثر و ویژگی این فرهنگ اشاره می‌کنیم:
۱. احاطه علمی امام مهدی علیه‌السلام بر اعمال و احوال ما باعث می‌شود که مسئولان و مردم جامعه، امام را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینند و از گناهان فردی و اجتماعی بپرهیزند؛ زیرا می‌دانند او از گناهشان ناراحت می‌شود. علاوه بر آن، سعی می‌کنند تا با اعمال شایسته، زمینه خشنودی آن حضرت را فراهم سازند؛ زیرا می‌دانند او از کارهای نیکشان شادمان می‌شود.
بنابراین، فرهنگ مهدویت را می‌توان مایه حرکت و عمل صحیح در تمام طبقات نظام و جامعه دانست که تلاش و کوشش صحیح، اصولی و منطقی را در پی‌‌ می‌آورد.
۲. از ویژگی‌های دیگر فرهنگ مهدویت «امید» است. این ویژگی، برای تمام جوامع و نظام‌ها، از جمله نظام حکومتی ایران ضروری است و موجب دل‌گرمی خدمت‌گزاران نظام اسلامی در خدمت به خلق خدا و دین خدا می‌شود. 
آری، فرهنگ مهدویت، حرکت‌آفرین، امیدآفرین، تلاش‌زا و نشاط‌‌آور است و یأس، نومیدی، خستگی، وازدگی و پوچ‌گرایی را می‌زداید. این فرهنگ، دریچه‌ای به آینده‌ای روشن دارد.

پی‌نوشت‌ها
۱. فصل‌نامه انتظار، در شماره‌های ۱۱ و ۱۲، با چند تن از استادان حوزه و دانشگاه درباره فرهنگ مهدویت گفت‌وگویی کرده که برای روشن شدن این سؤال و جواب بسیار مفید است.
۲. معرفی منابع برای مطالعه: 
خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی؛ استراتژی انتظار، اسماعیل شفیعی سروستانی.
بازديد : 71 جمعه 14 فروردین 1394 زمان : 12:54 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا امام مهدی علیه‌السلام پس از استقرار حکومت، به شهادت می‌رسد؟
حضرت مهدی (عج)


دلیل قطعی بر شهادت امام مهدی علیه‌السلام در دست نیست. کسانی‌که قائل به شهادت آن حضرت شده‌اند به دو دلیل تمسک کرده‌اند: 

الف. روایات عام که دلالت دارد بر اینکه تمام امامان به مرگ غیرطبیعی از دنیا خواهند رفت. امام‌حسن علیه‌السلام فرمود: «ما منّا إلا مسموم أو مقتول؛ هیچ‌یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید می‌شود».[۱] 
ب. روایات خاص که مربوط به شهادت امام‌ زمان است. مطابق روایتی، زنی به نام سعیده از طایفه بنی‌تمیم ایشان را به شهادت می‌رساند، به‌ این‌ نحو که هنگامی‌که آن حضرت در حال عبور است، سنگی از بالای بام به‌سوی ایشان پرتاب می‌کند و ایشان را به شهادت می‌رساند.[۲] 

ولی در پاسخ می‌گوییم: 
اولاً، مسأله شهادت امام مهدی علیه‌السلام با روایاتی که دلالت بر اصلاح عموم مردم در عصر ظهور دارد سازگاری ندارد. 
ثانیاً، روایت عام را که دلالت بر مرگ غیرطبیعی عموم اهل‌بیت علیه‌السلام دارد، می‌توان به مورد امام‌ مهدی علیه‌السلام تخصیص زد. 
ثالثاً، روایت شهادت امام مهدی علیه‌السلام به دست زن تمیمی ازحیث سند تمام نیست. 
رابعاً، روایاتی وجود دارد که امام مهدی علیه‌السلام به مرگ طبیعی از دنیا رحلت می‌کنند. 
کلینی رحمه‌الله‌ به سندش از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «... چون معرفت و ایمان به حضرتش در دل‌های مردم استقرار یافت، مرگ حضرت حجت علیه‌السلام فرا می‌رسد. پس امام‌ حسین علیه‌السلام متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد».[۳]  
زهری می‌گوید: «امام مهدی علیه‌السلام چهارده سال زندگی می‌کند، سپس به مرگ طبیعی از دنیا رحلت می‌کند».[۴]
ارطاة می‌گوید: «به من خبر رسیده است که امام مهدی علیه‌السلام چهل سال زندگی می‌کند، سپس به مرگ طبیعی در بستر خود می‌میرد».[۵]

پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۲۷، ص۲۱۷.
۲. الزام‌الناصب، علی‌بن‌زین‌العابدین یزدی حائری، ص۱۹۰.
3. کافی، کلینی، ج۸، ص۲۰۶.
۴. البرهان علی علامات مهدی آخرالزمان، متقی هندی، ص۱۶۳؛ الفتن، ابن‌حماد، ص۱۰۴.
۵. البرهان علی علامات مهدی آخرالزمان، متقی هندی، ص۱۵۷؛ الفتن، ابن‌حماد، ص۹۹؛ عقدالدرر فی اخبار المنتظر، یوسف المقدسی الشافعی، ص۱۴۷.
بازديد : 74 پنجشنبه 13 فروردین 1394 زمان : 8:17 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا پس ظهور امام زمان، برای برقراری عدل و قسط در تمام جهان، زمانی طولانی لازم است؟
حضرت مهدی(عج)


حرکت اصلاحی آن حضرت را پس از ظهور و قیام، می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد:

مرحله اول؛ جنگ و مبارزه

طبیعی است که با قیام امام زمان، ستمگران به دشمنی برخاسته، بی‌توجه به سخنان منطقی امام، می‌خواهند مانع اقدامات مصلحانه امام می شوند؛ زیرا این حرکت ضرر منافع جاه‌طلبانه آنهاست. بنابراین، سران کفر و فساد زبانی جز شمشیر و جنگ نمی شناسند و اصولاً برای گفت‌وگو و کشف حق نیامده‌اند. پس آن حضرت در ابتدا مجبور است با آنان برخورد مسلحانه کند و دست آنها را از قدرت و اموال مظلومان کوتاه گرداند. از روایات چنین استفاده می شود که این مرحله بیش از هشت ماه طول نمی‌کشد و پس از آن تمام جهان به تسخیر امام مهدی علیه‌السلام در آمده، آتش جنگ و مبارزه خاموش می شود.[۱]

مرحله دوم؛ ارشاد و تبلیغ

بعد از سرنگونی سران کفر و فساد که منطقی جز زور نمی‌شناختند، نوبت به مردم عادی می‌رسد که اهل منطق و استدلال هستند و از پذیرش حق امتناع ندارند. امام در این مرحله، به زور متوسل نمی‌شود، بلکه حقیقت دین را تبلیغ می‌کند و هرکس از هر مکتبی دلیل بخواهد، با مبانی اعتقادی دین خودش، جواب او را می‌دهد. به این صورت، مردم با شنیدن دلایل کافی و قطعی امام، به ایشان ایمان می‌آورند.

بقیه در ادامه مطلب

تعداد صفحات : 6

تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 128
  • بازديد امروز : 1,002
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 2,157
  • بازديد ماه : 2,157
  • بازديد سال : 63,041
  • بازديد کلي : 392,205

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site