سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

امام زمان(عج) - 2
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

امام زمان(عج)

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 157 شنبه 02 خرداد 1394 زمان : 12:12 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

چون رساله مناقب ابن عربی، حاوی عبارات بلند عرفانی می باشد، چندین شرح بر آن نگارش یافته است؛ از آن جمله شرح مناقب محیی الدین، اثر عالم شیعی، سید محمد صالح موسوی خلخالی و نیز جلوات ربانی، اثر آیت الله محمد رضا ربانی.

 

ابن عربی در نگاهی کوتاه

محمد بن علی  بن محمد بن احمد بن عبدالله حاتم الطایی، معروف به محیی الدین، مکنّا به ابن عربی، ملقب به شیخ اکبر (۶۳۸ -۵۶۰ ق) است. این عارف عجیب در طول عمرِ خود، از آغاز نوجوانی تا دوران پیری و پایان زندگانی، با همتی بسیار عالی، نشاطی حیرت انگیز، پشتکاری شگفت آور و با شور و شوقی وافر، به فراگیری علوم و تحصیل معارف زمان خویش پرداخت.

ابن عربی از پرکارترین نویسندگان است و هیچ نویسنده ای در جهان اسلام، از قبیل کِندی، ابن سینا و غزالی در کثرت تألیف و تصنیف با وی برابری نمی کند. موضوع اصلی رسالات او عرفان و حالات و واردات و تجارب قلبی او است؛ ولی در عین حال، تمام علوم دینی اعم از حدیث، تفسیر، سیره، فقه و نیز علومی از قبیل کیمیا و جفر و نجوم و حساب جمل و همچنین شعر را دربرمی گیرد. او با خلق آثاری ارزشمند، بنیاد یک نظام فکری را بر اساس تجارب عرفانی استوار ساخت که هنوز هم محور بینش های عرفانی در جهان اسلام است.[۱] تاکنون بیش از ۵۰۰ اثر از وی شناسایی شده است.

علامه حسن زاده آملی در موارد بسیاری از تألیفات ارزنده خود، درباره آثار و افکار ابن عربی سخن به میان آورده و از جمله می نویسد:

علمای اسلام در معرفهالنفس و تهذیب و تزکیه آن، کتاب ها نوشته اند؛ ولی مهم ترین آن ها فصوص و فتوحات شیخِ اکبر، محیی الدین است.[۲]

بقیه در ادامه مطلب

بازديد : 86 جمعه 01 خرداد 1394 زمان : 20:29 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

سیره عملی امام زمان در عصر غیبت کبرا چیست؟

امامت به‌طور کلی دارای شئونی است که امام مهدی علیه‌السلام نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ شئونی مانند هدایت و رهبری، حفظ مسلمین و شیعیان، ایجاد زمینه و تهیه یاور برای انقلاب جهانی خود و...
در توقیعی كه برای شیخ مفید رحمه‌الله صادر شده است، آمده است: «فإنا نحیط علماً بأنبائكم و لا یعزب عنا شیء من أخباركم‏؛ ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی‌ماند».[۱] 
همچنین درباره حفظ و نجات شیعیان از گرفتاری‌ها و شر دشمنان می‌فرمایند: 
«ما در رسیدگی و سرپرستی شما كوتاهی نمی‌كنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم، اگر جز این بود دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان شما را ریشه‌كن می‌نمودند».[۲]
امام صادق علیه‌السلام درباره حضور حضرت قائم علیه‌السلام در میان مردم می‌فرماید: «او در بازارهایشان رفت‌وآمد می‌كند و روی فرش‌هایشان قدم می‌نهد، ولی آنها او را نمی‌شناسند، تا زمانی که خداوند به او اجازه دهد تا آن حضرت خودش را معرفی كند».[۳]
در روایتی دیگر از امام علی علیه‌السلام آمده است: 
«سوگند به خدای علی، حجت برای خدا در میان آنان است در كوچه و بازار آنها گام بر می‌دارد و بر خانه‌های آنها وارد می‌شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردمان را می‌شنود و بر اجتماع آنان وارد می‌شود، سلام می‌دهد، او مردمان را می‌بیند».[۴]
و در دعای ندبه آمده است: «بِنفسی أَنت من مغیب لم یخل منا، بنفسی أَنت من نازح ما نزح عنا؛ جانم فدایت، تو آن غایبی هستی كه از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو آن دور شده از وطنی هستی كه از ما دور نیستی».[۵] 

پس باید گفت تمام شئونی كه ائمه داشتند، امام زمان نیز در دوران غیبت دارا می باشند، با این تفاوت که حضرت از دیدگان غایبند. 

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر 
• موعود شناسی، علی‌اصغر رضوانی؛
• اسرار و فواید وجود حضرت ولی عصر، سید اسماعیل رسول‌زاده؛
• گفتارهایی درباره امام زمان، سید حسن افتخارزاده. 
• تاریخ عصر غیبت، مسعود پور سیّد آقایی.

پی‌نوشت‌ها
۱. مستدرک‌الوسائل، محدث نوری، ج۳، ص۲۲۵.
۲. همان.
۳. اعلام‌الوری، طبرسی، ص۴۳۱.
۴. الغیبة، نعمانی، ص۱۴۴.
۵. اقبال‌الاعمال، سیدبن‌طاووس، ج۱، ص۲۹۸.
بازديد : 74 جمعه 01 خرداد 1394 زمان : 11:56 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

امروزه به جرأت می توان گفت میراث گرانسنگ تلاش های پیشوایان معصوم در مباحث مهدویت سبب شده در جزئی ترین بحث ها بتوان به پشتوانۀ سخنان ایشان به بررسی های ژرف، بحث های فراوانی را دنبال کرد.

چکیده

مهدویت اعتقادی پایه ای است که همواره در میان باورهای اسلامی بدان اهتمام و توجه ویژه ای شده است و این اهتمام همچنان در سخنان پیشوایان معصوم: و بزرگان دین بازتاب یافته است.

گسترۀ بحث ها دربارۀ این اعتقاد سترگ نه تنها امور کلی، که بسیاری از امور جزئی را نیز دربر گرفته است. یکی از این امور، «حکم نام بردن» آن حضرت به نام «محمّد» است که بررسی آن با توجه به ویژگی های آن حضرت و نیز چگونگی زندگی وی، اهمیت دارد.

در این نوشتار به بحث دربارۀ حکم نام بردن حضرت مهدی(عج)  به نام خاص «محمّد» بر اساس سخنان معصومان: پرداخته شده است. دیدگاه ها در این بحث با نگاه به گروه های گوناگون روایات در این باره، به طور عمده در دو دسته تقسیم شده است:

دیدگاه نخست، باور کسانی است که در هر شرایطی نام بردن آن حضرت را به نام «محمّد» حرام می دانند. به گونه ای که امروزه حتی آن را به صورت «م ح م د» می نویسند.

دیدگاه دوم از کسانی است که این ممنوع بودن را به سبب نام بردن در برخی روایات و ادعیه، ویژۀ زمانی دانسته اند که به سبب نام بردن، آسیبی متوجه آن حضرت می شد.

در ادامه با بررسی کوتاه مستندات هر دیدگاه بر پایۀ روایات، نتیجه می گیریم که در زمان غیبت کبرا اگر نام بردن آن حضرت موجب آسیب و زیان نگردد، جایز است.

واژگان کلیدی

حضرت مهدی(عج) ، محمّد بن حسن، نام بردن، م ح م د، تسمیه، حرمت نام بردن.

بقیه در ادامه مطلب

بازديد : 237 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 زمان : 11:16 نظرات (1) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مفهوم «غیبت» را بیان کنید.

برخی افراد تلقی درستی از غیبت امام ندارند و یا به مفاهیم نادرستی در این باره اعتقاد دارند. از جمله آنها فرقه شیخیه است که بر خلاف اجماع شیعیان دوازده امامی معتقدند، امام مهدی علیه‌السلام در دوران غیبت در جایی غیر از این کره خاکی (عالم هورقلیا!) زندگی می‌کند و در حال حاضر در روی کره زمین جایگاه و مسکنی ندارند!
باید دانست که غیبت در نقطه مقابل ظهور است؛ به عبارت دیگر غیبت به معنای عدم ظهور است، نه عدم حضور. این بدان معناست که امام غایب همانند سایر مردمان در جامعه زندگی می‌کند، در میان مردم حضور و رفت‌و‌آمد دارند و بر اعمال آنان ناظر و آگاه می‌باشند؛ امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند:
به پروردگار علی سوگند! حجت خدا در میان آنان است. در کوچه و بازارشان گام برمی‌دارد؛ بر خانه‌های آنان وارد می‌شود؛ در شرق و غرب عالم به سیاحت می‌پردازد ؛ گفتار مردمان را می‌شنود ، بر اجتماعات ایشان وارد می‌شود و سلام می‌دهد.[۱]
از جمله مسائلی كه پیرامون مهدویت مطرح است، مسأله چگونگی غیبت آن حضرت می‌باشد؛ بدین معنا كه آیا دیده‌نشدن آن حضرت همان ناپیدایی و غیبت جسمی است، یا به معنای ناشناسی و غیبت معرفتی می‌باشد. 
بقیه در ادامه مطلب
بازديد : 61 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 زمان : 10:44 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا امام زمان (عج)،می تواند به صورت یک فرد ناشناس در میان مردم زندگی کنند؟در این صورت مسکن ومحل زندگی او کجاست؟!

در پاسخ به این پرسش گفتنی است که نمی توان محل خاصی برای آن حضرت در نظر گرفت ومنطقه و شهری را به عنوان محل سکونت او معرفی کرد. اصولا پنهان زیستن امام ایجاب می کند که مسکن و مکان زندگی او کاملا مخفی و ناشناخته بماند. سدیر صیرفی از امام صادق (ع) نقل می کند: (صاحب الامر) از این جهت با یوسف (ع) شباهت دارد که برادران یوسف –با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلا هم با وی معاشرت داشتند- وقتی پیش او رفتند تا خودش را معرفی نکرد او را نشناختند و با اینکه بین او و یعقوب (ع) بیش از هیجده روز فاصله نبود، یعقوب از وی اطلاع نداشت. پس چرا این مردم انکار می کنند که خداوند همین امر را نسبت به حجت خویش صاحب الامر نیز انجام دهد؟ او نیز بین مردم تردد می کند ودر بازار ایشان راه می رود و بر فرش های آنان قدم می گذارد؛ ولی مردم او را نمی شناسند و به همین وضع زندگی می کند تا هنگامی که خداوند به او اذن معرفی به مردم را بدهد. آن حضرت برای انجام وظایف و تکالیف خود از مکانی به مکان دیگر می رود و بر اساس حکایات معتبره در شهرها و اماکن مختلفی دیده شده است. مدینه ، مکه، نجف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد و قم از جمله آن است. در بعضی از زمان ها و مناسبت ها در مکانی مقدس حضور دارد. در این جا به برخی از آنها اشاره می شود: مکان های خاص 1.مدینه و پیرامون آن (رضوی) امام باقر (ع) می فرماید: (ناچار برای صاحب الزمان عزلت و غیبتی است و طیبه (مدینه) خوب جایگاهی برای ایشان است). 2.مکه و اطراف آن (ذی طوی) از امام باقر (ع) نقل شده است : ( یکون لصاحب هذا الامر غیبة فی بعض الشعاب، [و] أومأ بیده الی ناحیة ذی طوی...) ، (صاحب الامر در یکی از این دره ها غیبتی خواهد داشت، سپس با دستش به بخشی از ذی طوی اشاره کرد). در دعای ندبه می خوانیم:
بقیه در ادامه مطلب
بازديد : 82 یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 زمان : 10:27 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حضرت مهدی علیه‌السلام، چگونه انتقام امام حسین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را خواهد گرفت؟

ابتدا باید توجه داشت که قیام امام مهدی علیه‌السلام برای تأمین سعادت انسان است و حکومت مهدوی، حکومت رحمت و هدایت است و با همین اخلاق کریمانه، امام همه را هدایت و سعادت‌مند می‌کند. اما بدیهی است که گروهی از انسان‌ها که ظالم و اهل فسادند، در مقابل پاک‌سازی امام، مقاومت می‌کنند و آتش جنگ را علیه حضرت، شعله‌ور می‌کنند. بی‌شک حضرت مجبور به مبارزه با آنها می‌شود، چنان‌که از ابتدای بعثت پیامبران چنین بوده و گروهی از ظالمان به مبارزه با پیامبران برخاسته‌اند و هر بار پیامبران و امامان را مظلومانه به شهادت رسانده‌اند؛ اما این بار، خداوند اراده کرده که دینش پیروز شود. از این‌رو، امام زمان بر ظالمان و متجاوزان به حقوق مردم غلبه می‌کند و آنها را نابود می‌سازد. با نابودی اهل فساد و ظلم، انتقام مظلومان تاریخ از ظالمان گرفته می‌شود و ستم‌گران شکست خواهند خورد. پس معنای انتقام خون امام حسین و حضرت زهرا علیهما‌السلام و دیگر مظلومان، این است که ظالمان دوران ظهور امام مهدی علیه‌السلام جملگی کشته می‌شوند و زمین از لوث وجودشان پاک می‌گردد.[۱]
معنای دیگر انتقام از قاتلان ائمه، با «رجعت» تحقق می‌یابد؛ رجعت از عقاید مسلّم شیعه است؛ زنده‌شدن بعضی از مردگان و بازگشتن به دنیا در دوران حکومت عدل الهی. بنابراین عقیده، دو گروه از انسان‌ها، تا قبل از قیامت، به دنیا برمی‌گردند و در همین دنیا نیز، مقداری از نتیجه عمل خود را ببینند: دسته اول، انسان‌های بسیار نیک و دسته دیگر، انسان‌های بسیار بد! طبق این عقیده، ستم‌کنندگان به خاندان پیامبر زنده می‌گردند و از آنان انتقام گرفته می‌شود.[۲]

پی‌نوشت‌ها
۱. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۱۳، ح۶.
۲. ر.ک: همان، ج۵۲، ص۳۸۶؛ ج۵۳، ص۱۲؛ ج۵۳، ص۷۶، ح۷۸.
بازديد : 60 یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 زمان : 21:50 نظرات (0) چاپ این صفحه
(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام زمان چگونه در عصر غیبت، مردم را هدایت می‌کند؟

در یک دسته‌بندی کلی می‌توانیم انواع هدایت‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم:
۱. هدایت تشریعی که بیان احکام شرع و معارف الهی برای مردم است. این نوع هدایت غالباً با حضور امام در میان مردم حاصل می‌شود.
۲. هدایت باطنی که همان دستگیری از راه باطن و هدایت انسان از راه درون است. این نوع هدایت از آن جهت که نوعی هدایت تکوینی است، احتیاج به حضور امام و ملاقات مردم با او ندارد، بلکه با غیبت امام نیز امکان‌پذیر است. تمام کسانی که در آن‌ها تحول و دگرگونی پیدا می‌شود و از راه درون به حق و حقیقت رهنمون می‌شوند با تصرفاتی که از ناحیه امام‌ زمان و به اراده و مشیت خداوند انجام می‌پذیرد، به راه حق دست می‌یابند.
۳. برخی از انواع هدایت‌ها نیز هست که امام مهدی علیه‌السلام در حق شیعیانش انجام می‌دهد که متوقف بر حضور و ملاقات‌های مقطعی است؛ مثل هدایت گمشدگان، شفای بیماران و... .

 

 

 

 

تعداد صفحات : 6

تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 131
  • بازديد امروز : 1,303
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 2,458
  • بازديد ماه : 2,458
  • بازديد سال : 63,342
  • بازديد کلي : 392,506

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site