(بسم الله الرحمن الرحیم)
پيش درآمد
خادمین اهل بیتامام زمان(عج)آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
![]() (بسم الله الرحمن الرحیم) پيش درآمد در بحث انتظار، يکي از مسائلي که درباره ي تربيت است، اين است که اصلاً چه کسي را مي خواهيم تربيت کنيم. در کار تربيتي و آموزشي که آموزش ابزاري است براي کار تربيت، پيوسته صحبت از اهداف مي شود و امروزه هدف هاي رفتاري بيش تر مورد توجه است. اين که مشخص شود چه رفتاري مورد انتظار است که در نهايت آن فرد به آن برسد که بتوانيم بگوييم آقا به اين رفتار رسيده يا نرسيده است. اگر بخواهيم دانستن را که يک امر پنهاني است به رفتار که امري آشکار است تبديل کنيم، بابيد فعلش را طوري ادا کنيم که آن فعل با نام بردن يا نوشتن، قابل مشاهده باشد؛ هر چند اين تبديل اهداف رفتاري گام خوبي است و در جهت اين که در تربيت در آموزش به کجا مي رسيم و به چه سمتي قدم بر مي داريم، بسيار مؤثر و سازنده است؛ ولي در عين حال انتقادهاي بسيار بزرگي در اين زمينه وارد است. و آن اين که گاهي اگر افراد را بخواهند در قالب رفتاري تعريف کنند، نمي توانند بسياري از ابعاد شخصيتي شان را در آن قالب بريزند؛ بنابراين حد ميانه اي را مدنظر قرار مي دهيم؛ يعني از طرفي مي گوييم، بايد از يک طرف اهداف کلي را مدنظر بگيريم و از طرفي اهداف رفتاري را، که آن اهداف رفتاري در حقيقت به ما نشان بدهد که به کجا مي خواهد برسد و کجا بايد برسد. ما، در تربيت نسلِ منتظر، هر دو مقوله را احتياج داريم تا ويژگي هاي شخصيتي شخص منتظر را بيان کنيم.
بقیه در ادامه مطلب
![]() (بسم الله الرحمن الرحیم)
![]() (بسم الله الرحمن الرحیم) از عمق ناپیداى مظلومیت ما،صدایى آمدنت را وعده مى داد. صدا را، عدل خداوندى صلابت مى بخشید و مهر ربانى گرما مى داد. و ما، هر چه استقامت، از این صداگرفتیم و هرچه تحمل، از این نوادریافتیم. در زیر سهمگین ترین پنجه هاى شكنجه تاب مى آوردیم كه شكنج زلف تو را مى دیدیم. در كشاكش تازیانه ها و چكاچك شمشیرها، برقنگاه تو تابمان مى داد و صداى گامهاى آمدنت توانمان مى بخشید. رایحه ات كه مژده حضور تو را بردوش مى كشید مرهمى بر زخمهاى نو به نومان بود و جبر جانهاى شكسته مان. دردها همه از آن رو تاب آوردنى بود كه آمدنى بودى. تحمل شدائد از آن رو شدنى بودكه ظهورت شدنى بود و به تحقق پیوستنى. انگار تخم صبر بودیم كه در خاك انتظار تاب مى آوردیم تا در هرم خورشید تو به بال و پر بنشینیم. سنگینى بار انتظار بر پشت ما، سنگینى یك سال و دو سال نیست سنگینى یك قرن و دو قرن نیست.حتى از زمان تودیع یازدهیمن خورشید نیست. تاریخ انتظار و شكیبایى ما به آن ظلم كه در عاشورا بر ما رفته استبرمى گردد، به آن تیرها كه از كمان قساوت برخاست و بر گلوى مظلومیت نشست، به آن سم اسب هاى كفر كه ابدان مطهر توحید را مشبك كرد. به آن جنایتى كه دست و پاى مردانگى را برید. از آن زمان تاكنون ما به آب حیات انتظار زنده ایم، انتظار ظهور منتقم خون حسین. تاریخ استقامت ما از آن زمان همدورتر مى رود، از عاشورا مى گذرد وبه بعثت پیامبر اكرم مى رسد. هم اودر مقابل همه جهل و ظلم و كفر وشرك و عناد و فسادى كه جهان آن زمان را پوشانده بود وعده مى فرمودكه كسى خواهد آمد. نامش نام من،كنیه اش كنیه من، لقبش لقب من،دوازدهمین وصى من خواهد بود وجهان را از توحید و عدل و عشق و دادپر خواهد فرمود. اما تاریخ صبر و انتظار ما به دورترها برمى گردد، به مظلومیت وتنهایى عیسى، به غربت موسى، به استقامت نوح و از همه اینها گذرمى كند تابه مظلومیت هابیل مى رسد. انتظار و بردبارى ما را وسعتى است از هابیل تاكنون و تا برخاستن فریاد جبرئیل در زمین و آسمان وآوردن مژده ظهور امام زمان. آرى و در آن زمان هستى حیات خواهد یافت، عشق پر و بال خواهدگشود و در رگهاى خشكیده علم،خون تازه خواهد دوید. پشت هیولاى ظلم و جهل با خاك، انس جاودان خواهد گرفت، شیطان خلع سلاح خواهد شد، انسان بر مركب رشدخواهد نشست و عروج را زمزمه خواهد كرد. سید مهدى شجاعى ![]() (بسم الله الرحمن الرحیم) آیا ظهور نزدیک است؟
بقیه در ادامه مطلب ![]() (بسم الله الرحمن الرحیم) گوهر دین، هماهنگ با فطرت بشر بوده، همواره مورد توجه جامعه قرار گرفته است. بهخلاف تلاش فراوان بشر برای گرایش به دین، پیدایش بدعتها وخرافات – بهویژه در دوره آخرالزمان- موجب لغزش عده زیادی در حفظ دین خواهد شد، لیکن بررسی روایات، نشان میدهد که حتی در عصر غیبت نیز شیعیان مخلص، همانند مجاهدان و مدافعان زمان پیامبر بهصورت آشکار و پنهان به حفظ دین پرداخته، جامعه را به آن دعوت میکنند. در حدیثی از امام سجاد علیهالسلام آمده است: «مردم زمان غیبت امام دوازدهم که بر ولایت و امامت او استوار بوده و منتظر ظهورش هستند، بهتر از مردم هر زمان دیگری میباشند؛ چراکه خداوند متعال به ایشان عقل، فهم و معرفت به امام زمان خویش را عنایت کرده است و غیبت امام عصر، مانع از احساس حضور او نمیشود؛ چراکه ایشان شیعیانی راستین هستند و با اخلاص هر چه بیشتر، مردم را به دین دعوت نموده، به صورت پنهان و نهان، به دینداری میپردازند».[۱] پینوشتها ![]() ![]() (بسم الله الرحمن الرحیم)
نایبان عام چه کسانی هستند؟
دین اسلام، آخرین دین الهی است. پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله از سوی خداوند متعال برای هدایت انسانها به سوی کمال و خوشبختی دنیوی و اخروی، مأمور به ابلاغ این دین شد و باید همیشه کسی باشد که به تبلیغ و ترویج این دین و هدایت جامعه به سوی کمال بپردازد پس از حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله امامان معصوم علیهالسلام عهدهدار این وظیفه بودند و به ترویج دین اسلام میپرداختند، لکن با آغاز غیبت کبرا و مستور شدن امام مهدی علیهالسلام باید کسی عهدهدار نقش هدایت جامعه میشد. ائمه معصوم علیهالسلام و به ویژه امام مهدی علیهالسلام پیش از آغاز غیبت کبرا، شرایط و ضوابط کلی را برای رهبر جامعه در دوره غیبت بیان داشتند تا پس از آغاز غیبت کبرا، هر کس آن شرایط و ضوابط را کسب کرد، زعیم و مرجع شیعیان باشد. به این شخص، در اصطلاح نایب عام گفته میشود. از سوی ائمه برای نایبان عام شرایطی ذکر شده؛ مثلاً آنان باید از راویان احادیث اهل بیت علیهمالسلام، فقیه، باتقوا، مطیع اوامر الهی، حافظ دین، مخالف با هواهای نفسانی باشند. این شرایط، در روایات مختلفی بیان شده است؛ از جمله:
۱. امام صادق علیهالسلام به عمربنحنظله میفرماید: من کان منکم ممن روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فارضوا به حکماً فانی قد جعلته علیکم حاکماً. هر کس از شما، حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما نظر افکند، و احکام ما را شناخته باشد، او را به عنوان حاکم قبول کنید؛ زیرا من، او را حاکم بر شما قرار دادم.[۱] ۲. امام صادق علیهالسلام در حدیث دیگری میفرماید: فأما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لأمر مولاه، فللعوام أن یقلدوه. ...اما هرکدام از فقها که نگهدار نفس خود و حافظ دینش باشد و با هواهای نفسانی مخالفت کرده، مطیع اوامر الهی باشد، عوام باید از او تقلید کنند...[۲] ۳. امام مهدی علیهالسلام نیز در پاسخ به سؤالی که از آن حضرت در مورد تکلیف شیعه در دوران غیبت، شده بود، میفرماید: اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا؛ فأنهم حجتی علیکم و أنا حجةالله... اما در حوادثی که رخ میدهد، به راویان احادیث ما مراجعه کنید. آنان، حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم ...[۳] پینوشتها ۱. بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۲، ص۲۰.
۲. وسائل الشیعه،شیخ حرّ عاملی، ج۲۷، ص۱۳۱.
۳. بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۲، ص٩۰.
![]() (بسم الله الرحمن الرحیم) چه کسانی با حضرت مهدی علیهالسلام بیعت خواهند کرد؟
تعداد صفحات : 6 تبليغات
اطلاعات کاربري
لينک دوستان
آمار سايت
حديث روز
زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site |