سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

اوانجلیست(صهیونیزم مسیحی) چیست؟
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

به نام خدا اوانجليست ها معتقد به بازگشت مسيح هستند و به قدري زمان ظهور مسيح را نزديك مي دانند كه خود را براي نبرد آرماگدون آماده مي كنند. اوانجليست ها فرزندانشان را به موسسات مذهبي از جمله Jesus Camp

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 386 پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394 زمان : 2:01 نظرات (0) چاپ این صفحه

به نام خدا

اوانجليست ها معتقد به بازگشت مسيح هستند و به قدري زمان ظهور مسيح را نزديك مي دانند كه خود را براي نبرد آرماگدون آماده مي كنند. اوانجليست ها فرزندانشان را به موسسات مذهبي از جمله Jesus Camp     (كمپ مسيح) مي فرستند تا در اين مراكز از نظر روحي، فرهنگي و نظامي آموزش ببينند تا براي كمك به مسيح (ع) آماده باشند؛ زيرا معتقدند كه مسيح در زمان فرزندان آن ها باز مي گردد. البته ما مسلمانان به عنوان دشمن اصلي آن ها هستيم و در واقع براي كشتن ما آموزش مي بينند. آنها معتقدند بوش از اولياي خدا و يا حتي نعوذبالله تجلي اوست و با حمله به عراق زمينه را براي ظهور مسيح آماده كرده است. نكته ي مهم اين كه 25 درصد آمريكايي ها يعني چيزي حدود 80 ميليون نفر اوانجليست هستند و معتقدند كه مسيح در اوايل هزاره ي سوم باز خواهد گشت و همين افراد براي قتل ما مسلمانان آماده اند.

صهیونیسم همیشه مترادف یهودیت نیست ، بلکه صهیونیسم به تفکری اطلاق می شود که اعتقاد دارد که ظهور مسیح بسیار نزدیک است و باید در جهت آن تلاش کرد.البته مسیحیان صهیونیست معتقدند که مسیح به زمین باز خواهد گشت ، اما یهودیان صهیونیست معتقدند که مسیح موعود در تورات ، همان مسیحی است که در آخرالزمان باز می گردد و مسیحی که ۲۰۰۰ سال قبل به دنیا آمد،پیامبر دروغین بود.صرف نظر از مطلب فوق در اکثر موارد هر دو گروه صهیونیست اعتقادات واحدی دارند.از جمله ی این اعتقادات، اعتقاد به تشکیل دولت یهودی در بیت المقدس، تخریب مسجدالاقصی و احداث معبد سوم سلیمان (ع) به جای آن و تشکیل دولت یهودی از نیل تا فرات می باشد. بنا به اعتقاد آنان بعد از انجام اعمال فوق ، مسیح به زمین باز می گردد و در جنگ نهایی آرماگدون به کمک مسیحیان و یهودیان صهیونیسم بقیه ی ملل جهان را از بین برده و پادشاهی ۱۰۰۰ ساله ی مسیح آغاز می گردد و یهودیان صهیونیسم نیز مسیحی می گردند.این مساله به عنوان راهبرد سیاسی کشورهای با حاکمیت صهیونیسم(اسراییل، آمریکا ، و تاحدی انگلستان) قرار گرفته و البته مطلبی است که برای عموم مردم این کشورها جنبه ی اعتقادی داشته ، اما برای سردمداران کشورهای مذکور به عنوان دستاویزی برای پیشبرد مقاصد شوم و شیطانی به کار رفته است.هر چند صحت این اعتقادات هم قویا ً مطرود است. برای آشنایی بیشتر با مطلب مذکور، به مقاله ی زیر که درباره ی صهیونیسم مسیحی(Evangelism    ) است و از سایت موعود گرفته شده است ، توجه فرمایید. مقاله ی زیر به شکل کاملا ً تحقیقی به این مطلب برداخته و خواندن آن خالی از لطف نیست ، هر چند سطرهایی از آن نیاز به بازبینی و تصحیح دارد که انشاالله این مهم به زودی انجام خواهد شد:

تبليغات ديني و سياسي ايوانجليست‌هاي جنگ طلب در ايالات متحدة آمريكا

تحول و پيشرفت سريع در مخابرات در دگرگوني زندگي اجتماعي جوامع در قرن بيستم نقش به‌سزايي داشته است و در اين عرصه، راديو و تلويزيون بيشترين نقش را ايفا نموده‌اند. در ايالات متحده آمريكا، از آغاز پخش برنامه‌هاي راديويي، اجراي برنامه‌هاي ديني جزء لاينفك فرهنگ اين كشور گرديد. بعد از توسعة تلويزيون در اين كشور در دهه 1960م، مبلّغان مسيحي به راديو و تلويزيون روآوردند و هم‌اكنون بيش از صد برنامة ديني مسيحي را به شكل سنديكا در اين كشور پخش مي‌كنند و جامعة آمريكا را از اين جهت بي‌نياز كرده‌اند. در دهه 1980م با توسعة ايستگاه‌هاي يو.اچ.اف.1 و ماهواره آنها توانستند برنامه‌هاي تبليغي مسيحي را از راديو و تلويزيون در مناطق مختلف جهان پخش نمايند؛ بن آرمسترانگ، رئيس «انجمن ملي سخن پراكني ديني»2 اظهار مي‌دارد: «تلويزيون وسيله‌اي اعجازآميز از جانب خداست كه با آن بايد انجيل را در سراسر جهان تبليغ نمود».3

تلي‌وانجيليست (مبلّغ انجيل از تلويزيون)

به مبلّغان انجيل ايوانجليست4 مي‌گويند. قبل از جنگ جهاني دوم ايوانجليست‌ها به عنوان بنيادگرا5 معروف بودند، ليكن بعداز جنگ جهاني دوم آنها خود را به عنوان «ايوانجليست‌» معرفي كردند. شعار آنها بازگشت به انجيل و تغيير جامعه با تحول فرهنگي است، تا از اين راه در آمريكا حكومتي برمبناي بنيادهاي انجيل به وجود آورند. آن دسته از ايوانجليست‌ها را كه از راه تلويزيون برنامه‌هاي تبليغي پخش مي‌كنند «تلي وانجليست»6 مي‌نامند.

آنها در اوايل قرن بيستم اصول مسيحيت را با عنوان «بنيادها»7 تبيين نمودند كه تا سال 1915م دوره دوازده جلدي را در آمريكا منتشر كردند و به سبب همين مواضع براي اولين بار اصطلاح «بنيادگرا» برآنها اطلاق گرديد.

از جانب بنيادگرايان مسيحي در آمريكا در سال 1919م مؤسسه‌اي با عنوان «انجمن جهاني بنيادهاي مسيحي»8 تأسيس گرديد و ويليام بل ريلي9 بنيان‌گذار آن بود.10 بعداز جنگ جهاني دوم آنها خود را به عنوان مبلّغان انجيل (ايوانجليست) معرفي كردند و مؤسسه‌اي به نام «اعضاي جهاني ايوانجيلي»11 را در سال 1951م به وجود آوردند و خود را به جاي بنيادگرايان به عنوان محافظه‌كاران مسيحي معرفي كردند.

آنها با جديت دربارة عملي نمودن خواسته‌هاي مسيح12 و تحقق پيش‌گويي‌هاي انجيل13 تبليغ مي‌كنند و اعلام مي‌دارند «ظهور دوبارة مسيح»14 بسيار نزديك است و مسيحيان براي ظهور دوبارة مسيح وظيفه دارند انجيل را در سراسر جهان تبليغ نمايند. از اين‌رو، ايوانجليست‌ها علاوه بر راه‌اندازي تعدادي ايستگاه راديويي براي تبليغات ديني در آمريكا، اولين ايستگاه راديويي براي پخش برنامه‌هاي ديني در سطح جهان را در شهر كيوتو، اكوادور در روز 25 دسامبر 1931م با عنوان «منادي دعاي خير عيسي مسيح»15 افتتاح نمودند و اين ايستگاه راديويي تا سال 1985م برنامه‌هاي خود را براي 22 كشور آمريكايي لاتين و كارائيب پخش مي‌كرد.

تا سال 1932 م بيش از 400 برنامة ديني از 80 ايستگاه راديويي پخش مي‌گرديد، كه در سال 1939م شمار آنها به 152 ايستگاه و در سال 1942م به 456 ايستگاه رسيد. كلية ايستگاه‌هاي راديويي كه برنامه‌هاي ديني را در آمريكا تا اين سال پخش مي‌كردند بزرگ‌ترين شبكه راديويي در اين كشور شدند.16 در سال 1955م، كارل ماك اينتاير17 از مبلّغان معروف انجيل، برنامه‌هاي تبليغي خود را از بيش از 600 ايستگاه راديويي در آمريكا پخش مي‌نمود و بيلي جيمز هارگيس18 تا سال 1961م برنامه تبليغي ديني را در بيش از 200 ايستگاه راديويي و دوازده ايستگاه تلويزيوني منتشر مي‌نمود.

يكي ديگر از مبلّغان انجيل در راديو قبل از جنگ جهاني دوم در آمريكا، هربرت دبليو آرمسترانگ19 بود كه فرقة جديدي را با عنوان «كليساي جهاني خدا»20 به وجود آورد و برنامه‌هاي ديني وي در آمريكا شهرت يافت.21 امروز در آمريكا بيش از 300 ايستگاه راديويي وجود دارند كه برنامه‌هاي ديني را در شبانه‌روز پخش مي‌كنند.22 در آمريكا 750 تن از «مبلّغان راديويي انجيل»23 فعاليت دارند و 1550 ايستگاه راديويي در اين كشور عضو انجمن ملي سخن پراكني ديني مي‌باشند كه برنامه‌هاي راديويي پخش مي‌كنند.

ايوانجليست‌ها راديو را براي تبليغ انجيل وسيله‌اي شگفت‌انگيز و تلويزيون را ابزاري معجزه‌آسا مي‌دانند كه در تحقق اهداف ديني دستاوردهاي شگفت‌انگيزي داشته است. از اين‌رو با توسعة تلويزيون در آمريكا، آنها برنامه‌هاي ديني را در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني پخش كردند. اولين برنامة ديني در تلويزيون آمريكا در سال 1940 پخش شد و سخنران اين برنامه كشيش كاتوليك فولتن ج. شين24 بود.

شبكة تبليغات ديني ايوانجليست‌ها

دهة 1960م كه در آمريكا و جهان غرب به عنوان دهة ضد ارزش‌هاي ديني معرفي مي‌شود، باعث افزايش سريع فرهنگ اعتياد به مواد مخدر و جنايت و ابتذال فرهنگي در جامعة آمريكا شد. از اين دهه به بعد، همه ساله، شمار جوانان معتاد افزايش مي‌يابد و فقط در سال 2002 م در آمريكا 25 ميليارد دلار براي مصرف مواد مخدر هزينه شده است. ترويج فرهنگ خشونت و ابتذال در فيلم‌هاي آمريكايي باعث افزايش جنايت در اين كشور گرديده است كه اين مسئله به افزايش تعداد بارداري در ميان دختران كمتر از 19 سال، افزايش بيماري‌هاي مقاربتي و ايدز، خشونت عليه كودكان و زنان، رشد آمار طلاق و سرپرستي خانواده توسط زنان، افزايش هم‌جنس بازان و بيش از حد شدن جمعيت زندانيان انجاميده است. در آمريكا از هر دو ازدواج يكي از آنها در كم‌تر از يك سال منجر به طلاق مي‌شود و 45 درصد كودكان توسط پدر يا مادر تحت كفالت مي‌باشند.

ايوانجليست‌ها با انتقاد شديد به مظاهر فساد فرهنگ سكولار در جامعة آمريكا نفوذي فوق‌العاده پيدا كرده‌اند.25 آنها در برنامه‌هاي تلويزيوني در آمريكا فساد اخلاقي در جامعه را معلول دوري از تعليمات ديني مي‌دانند و به شدت با ابتذال در رسانه‌هاي عمومي مانند راديو، تلويزيون، اينترنت، مجلات و روزنامه‌ها مخالف‌اند. مبلّغان انجيل از پيوندهاي محكم خانوادگي طرفداري مي‌كنند و روابط غيرمشروع قبل از ازدواج را باعث افزايش سقط جنين در كشور و سست شدن روابط خانوادگي مي‌دانند.26 آنها در تبليغات ديني در تلويزيون كوشش مي‌كنند مراسم عبادي مسيحي در مدارس دولتي و خصوصي الزامي گردد و آموزش مسائل جنسي در مدارس را ابتذال شمرده، با آن به شدت مخالفت مي‌كنند و مدارس دولتي را مراكز ترويج ارزش‌هاي ضد ديني در آمريكا مي‌دانند.27

شعار مبلّغان انجيل در تلويزيون «شكل دادن افكار نوجوانان»28 مي‌باشد. آنها در تبليغات خود اظهار مي‌كنند كه مي‌خواهند اخلاق و معنويت را به كشور آمريكا و عزت را به خانواده‌هاي از هم پاشيدة اين كشور بازگردانند. آنها در تبليغات خود مردم را از دوران «عذاب شديد» (Tribulation) به دست دجّال (Anti-Christ) مي‌ترسانند و اظهار مي‌دارند دجال به زودي ظهور خواهد نمود و دنيا به عذابي سخت دچار خواهد شد و فقط «مسيحيان دوباره تولد يافته»29 نجات خواهند يافت.

ايوانجليست‌ها اعلام مي‌دارند كه آنها مي‌خواهند آمريكا را از اومانيسم سكولار30 نجات دهند و مي‌كوشند با كنار گذاشتن افراد سكولار از مسئوليت‌هاي حساس دولتي، اداري، نظامي و قضايي، مسيحيان طرفدار اعتقادات افراطي ديني را جايگزين آنها كنند.31

براي تحقق اين هدف، تلي ايوانجليست‌هاي معروف آمريكا مؤسسات آموزش عالي زير را براي تربيت متخصصان با اعتقادات ديني براي احراز پست‌هاي كليدي در كشور به وجود آورده‌اند:

1. دانشگاه ريجنت:32 اين دانشگاه در ويرجينيابيچ واقع شده كه توسط كشيش پت رابرتسون33 تأسيس گرديده است و در آن بيش از سه هزار دانشجو تحصيل مي‌كنند. شعار اين دانشگاه «رهبري مسيحيان براي تغيير جهان»34 مي‌باشد. اين دانشگاه براي شبكة تلويزيوني ديني «شبكة سخن‌پراكني مسيحيت» سي.بي.ان35 كارشناس تربيت مي‌كند.

2. دانشگاه ليبرتي36: اين دانشگاه را تلي ايوانجليست معروف كشيش جري فالول37 در لينچ برگ، ويرجينيا تأسيس كرده است. در اين دانشگاه 6500 دانشجو تحصيل مي‌كنند.

3. دانشگاه اورل رابرتز:38 اين دانشگاه در شهر تُلسا، اُكلاهاما در سال 1963م تأسيس گرديد و بنيانگذار آن كشيش اورل رابرتز از تلي ايوانجليست‌هاي معروف آمريكا مي‌باشد.

4. دانشكدة انجيل جيمي سواگارت:39 اين دانشكده توسط جيمي سواگارت در شهر لويسيانا تأسيس گرديده است.

در اين مؤسسات آموزش عالي، علاوه بر تربيت كادر اداري دولتي، متخصصان را براي اداره و توليد برنامه‌هاي تبليغي مسيحي در ايستگاه‌هاي راديويي و تلويزيوني آموزش مي‌دهند. براساس آمار ارائه شده در كتاب راهنماي سخن پراكني ديني در آمريكا40 تا پايان سال 1985م در آمريكا 1043 ايستگاه راديويي و 96 ايستگاه تلويزيوني ديني وجود داشته و در سال 1989 م تعداد ايستگاه‌هاي راديويي به 1485 و ايستگاه‌هاي تلويزيوني ديني به 336 عدد افزايش يافته است. تا سال 1989م، 648 سازمان ديني برنامه‌هاي راديويي ديني مسيحي توليد مي‌كردند و 476 سازمان ديني در اين كشور مسئوليت توليد برنامه‌هاي ديني را در تلويزيون بر عهده داشتند. تا سال 1989م از آمريكا، 301 برنامه راديويي و تلويزيوني و تبليغي برون‌مرزي پخش مي‌گرديد.41 به گفتة «انجمن ملي سخن پراكني ديني» اكنون در آمريكا 1550 ايستگاه راديويي و 350 ايستگاه تلويزيوني ديني در اين كشور فعاليت دارند و در اين ايستگاه‌ها بيش از 500 تلي ايوانجليست و 750 راديو ايوانجليست برنامه‌هاي ديني و تبليغي مسيحي اجرا مي‌كنند و هر هفته بيش از 14 ميليون نفر، اين برنامه‌هاي تلويزيوين را تماشا مي‌كنند.42 بودجة ساليانة مؤسسات ديني مسيحي كه اين برنامه‌ها را از شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني ديني پخش مي‌كنند همه ساله 20 تا 25 درصد افزايش پيدا مي‌كند. اين مؤسسات، شبكه‌هاي تلويزيون ديني محلي را در شهرهاي آمريكا گسترش داده‌اند. برنامه‌هاي تبليغي مسيحي از جانب تلي ايوانجليست‌هاي معروف؛ مانند جري فالول، پت رابرتسون، جيمز رابيسون،43 جيمي سواگارت و رابرت شولر44 دائماً در حال توسعه است.45

اهداف محاظفه‌كاران سياسي

ايوانجليست‌ها در آمريكا عضو فرقه‌هاي مختلفي از پروتستان‌ها مي‌باشند. در آمريكا تاكنون بيش از 1500 فرقه در ميان پروتستان‌ها به وجود آمده و اين تعداد مرتب رو به افزايش است. ايوانجليست‌ها با آنكه از فرقه‌هاي مختلف مي‌باشند، با يك هدف، تبليغات ديني را انجام مي‌دهند. از اين‌رو پروتستان‌ها آنها را «مافوق كليسا»46 مي‌نامند و افرادي مانند چارلز گرانديسون فيني47 (1875ـ 1762م)، ديوايت ال مودي48 (1899 ـ 1837م) و بيلي سندي49 (1935ـ 1862م) را رهبران «جنبش تبليغ انجيل»50 و «مافوق كليسا» مي‌دانند.51

ايوانجليست‌ها خود را به عنوان اثرگذراران مشروع در تغيير فرهنگ آمريكايي و رسانه‌هاي عمومي و نيز پيشگامان مبارزه عليه ليبراليسم سكولار در جامعة آمريكا در طول قرن بيستم معرفي مي‌كنند.52 آنها از مناظرات كلامي با دانشمندان اديان ديگر به شدت پرهيز مي‌كنند و از احساسات و وابستگي‌هاي محلي براي تبليغات ديني در راديو، تلويزيون، مجلات و اينترنت به خوبي بهره مي‌برند. در آمريكا ارتباط نزديك ميان ديدگاه‌هاي محافظه‌كاران ايوانجليست با ايدئولوژي محافظه‌كار سياسي كاملاً مشهود است.

انگيزة مهم و برجستة ايوانجليست‌هاي آمريكايي بسيج مسيحيان جامعة اين كشور در راستاي اهداف محافظه‌كاران سياسي مي‌باشد. در آمريكا مطابق آمارهاي مختلف 80 تا 100 ميليون مسيحي در اين كشور طرفدار ايوانجليست‌ها مي‌باشند و اكثريت مطلق آنها از حزب محافظه‌كار جمهوري‌خواه حمايت سياسي همه جانبه انجام مي‌دهند.

ايوانجليست‌ها با حضور گسترده در برنامه‌هاي راديويي قبل از جنگ جهاني دوم در ميان رؤساي جمهوري آمريكا اعمال نفوذ مي‌كردند. هري اس. ترومن رئيس جمهوري آمريكا در سال‌هاي 1953 ـ 1945 كه از حزب دموكرات بود اعلان مي‌دارد: «اگر بيداري اخلاقي و روحاني در آمريكا به وجود نيايد اين كشور نابود خواهد شد». ژنرال دوايت ديويد آيزنهاور، از حزب جمهوري‌خواه و رئيس جمهوري آمريكا در سال‌هاي 1953 ـ 1961 اظهار مي‌دارد براي جلوگيري از فاجعة ملي در آمريكا بايد حيات نو روحاني به وجود آيد». بعداز فتح ژاپن در جنگ جهاني دوم، ژنرال داگلاس مك آرتور، حاكم نظامي آمريكا، رسماً از مبلّغان مسيحي دعوت به عمل مي‌آورد كه در ژاپن تبليغات ديني گسترده انجام دهند. با حمايت دولت آمريكا ايوانجليست‌ها بعداز جنگ كره (1950ـ 1953) تبليغات وسيع ديني را در كرة جنوبي و كشورهاي خاور دور و جنوب شرقي آسيا انجام داده‌اند.

در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال 1976 ايوانجليست‌ها از كانديداي حزب دموكرات، جيمي كارتر كه عضو كليساي بنيادگرايان مسيحي به نام «كنوانسيون بابتيست‌هاي جنوبي»53بود و ادعّا مي‌كرد «مسيحي دوباره تولّد يافته» است، حمايت نمودند و كارتر باحمايت همه جانبة ايوانجليست‌ها به قدرت رسيد. مجلة «نيوزويك» سال 1976 را «سال ايوانجليست‌ها» ناميد. در اين انتخابات، ايوانجليست‌ها رسماٌ وارد حوزة سياسي شدند و جامعة آمريكا و جهان در سطحي گسترده متوجه اين جريان جديد شدند.54

از آغاز سال 1979م شعار آنها اين بوده است كه هنگام آن فرا رسيده كه براي تغيير مسير آمريكا و نجات اين كشور، مسيحيان متديّن از كليسا وارد كنگره (پارلمان آمريكا) شوند. مطابق يك نظرسنجي كه در سال 1980 انجام شد 90 درصد كشيشان آمريكا اظهار نمودند كليسا مناسب‌ترين محل براي بيان مسائل اجتماعي و سياسي مي‌باشد. اين امر براي تمامي كشيشان ضروري است.55 در آمريكا بيش از 400 هزار كليسا وجود دارد كه 110 هزار كليسا در اختيار ايوانجليست‌ها قرار دارد.

با نفوذ ايوانجليست‌ها در دولت جيمي كارتر (1976ـ1980) مسئلة حفظ ارزش‌هاي سنتي خانواده مورد توجّه دولت قرار گرفت.

در انتخابات رياست جمهوري سال 1980 ايوانجليست‌ها از رونالد ريگان حمايت كردند، چرا كه وي نيز خود را «مسيحي دوباره تولّد يافته» ناميده و وعده داده بود خواسته‌هاي آنها را عملي سازد.56

در روز‌هاي 28 و 29 آوريل 1980 ايوانجليست‌ها در واشنگتن، پايتخت آمريكا اجتماعي بزرگ را با عنوان «واشنگتن براي عيسي مسيح»57 به‌وجود آوردند كه در آن نيم ميليون ايوانجليست‌ از سراسر آمريكا شركت نمودند. در اين اجتماع دو روزه، رهبران ارشد ديني ايوانجليست‌ها در سخنراني‌هاي خود از دولت‌مردان خواستند كه در مسائل سياسي و اجتماعي مطابق تعليمات انجيل عمل نمايند تا مورد تاييد آنها قرار گيرند و در پايان، خواسته‌هاي سياسي و اجتماعي خود را در يك اعلاميه بيان نمودند. شعار آنها در اين اجتماع اين بود: «نه من گناهكارم، نه تو گناهكاري، بلكه آمريكا گناهكار است و براي نجات آمريكا بايد فداكاري نمود».58

رونالد ريگان اولين برنامة تبليغات انتخاباتي براي رياست جمهوري را در روزهاي 21 و 22 اوت 1980 در ري يونيون آرنا، دالاس در ميان ايوانجليست‌ها برگزار نمود. در اين اجتماع، پانزده هزار تن از نمايندگان ايوانجليست‌ها از سراسر آمريكا شركت داشتند و تعهد نمودند كه ريگان را در اين انتخابات به پيروزي برسانند.59 بعداز پيروزي قاطع ريگان در اين انتخابات، ايوانجليست‌ها به عنوان يك قدرت فرهنگي و اجتماعي در جامعة آمريكا ظهور نمودند.60

رونالد ريگان اولين برنامة تبليغات انتخاباتي دومين دوره رياست جمهوري خود را در سال 1984 از محل ياد شده در حضور هفده هزار ايوانجليست‌ از سراسر آمريكا برگزار نمود. در اين جلسة تبليغاتي، ايوانجليست‌ معروف آمريكا جري فالول كه در دورة اول رياست جمهوري ريگان كشيش رسمي كاخ سفيد شده بود اعلان مي‌كند كه «ديانت و اخلاق از سياست جدا نيست».61

در سال 1983 ريگان طرح «ابتكار دفاع استراتژيك»62 را در يك جلسة ديني در ميان ايوانجليست‌ها اعلام مي‌كند و از شوروي سابق به عنوان «امپراتوري شيطاني»63 نام مي‌برد؛ چرا كه ابوانجليست‌ها شوروي سابق را امپراتوري شيطاني معرفي مي‌كردند.

در انتخابات سال 2000 ايوانجليست‌ها رسماً از جورج دبليوبوش حمايت كردند و از طرفداران خود خواستند كه الگور، كانديداي حزب دموكرات را شكست دهند. الگور نيز در جلسات سخنراني انتخاباتي‌اش از شعار ايوانجليست‌ها «عيسي مسيح چه خواهد كرد»64 بهره گرفته، اعلام مي‌نمود كه وي در تصميم‌گيري‌هاي سياسي اين شعار را مدنظر داشته است.65

سازمان‌هاي سياسي ايوانجليست‌ها

ايوانجليست‌ها براي پيشبرد اهداف سياسي و اجتماعي خود تعدادي مؤسسه را در آمريكا تأسيس كرده‌اند كه در سطح كشور فعاليت مي‌كنند:

1) ائتلاف مسيحيان براي آمريكا:66 اين مؤسسه كه در سال 1989 تأسيس گرديد يكي از سازمان‌هاي فعال سياسي ايوانجليست‌ها مي‌باشد كه در همة ايالات پنجاه گانة آمريكا بيش از 1700 دفتر دارد و دو ميليون نفر عضو فعال اين سازمان مي‌باشند. در اين سازمان بيش از 50000 فعال سياسي و 25000 كشيش عضويت دارند. بودجة ساليانة آن بيش از 25 ميليون دلار مي‌باشد و از سال 1991م همه ساله اجتماع ساليانة سراسري را با عنوان «جاده‌اي به سوي پيروزي»67 برگزار مي‌كنند كه در آن به اعضاي فعال آن براي كانديدا شدن در انتخابات، تبليغات انتخاباتي و ادارة رسانه‌هاي عمومي آموزش ويژه داده مي‌شود. اين مؤسسه از مسيحيان متعصّب مي‌خواهد كه در تمامي انتخابات از شوراي محلي گرفته تا رياست جمهوري شركت فعال داشته باشند و به كانديداي مورد تأييد مؤسسه رأي دهند.68

2) ميزگرد ديني:69 اين مؤسسه در سال 1979 تأسيس گرديد كه در آن فرماندهان ارشد ارتش، سياستمداران و رهبران برجستة ايوانجليست عضويت دارند و مسئوليت آنها تأييد سياستمداراني است كه از ارزشهاي ديني و سنتي مسيحي پيروي مي‌كنند، تا در انتخابات مختلف به پيروزي برسند.

 

3) ائتلاف آمريكايي براي ارزش‌هاي سنتي:70 اين مؤسسه در سال 1983 تأسيس گرديد و 43000 كليسا عضو اين مؤسسه مي‌باشند. اعضاي آن براي حفظ ارزش‌هاي سنتي و ديني مسيحي، كوشش مي‌كنند كنگرة آمريكا قوانين مورد نياز را به تصويب برساند و در انتخابات، كانديدايي را كه طرفدار ارزش‌هاي سنتي و ديني باشد معرفي و تأييد مي‌كنند. ايوانجليست‌هاي معروف عضو اين ائتلاف مي‌باشند.

4) جنگ صليبي علمي بين‌المللي براي مسيح:71 اين مؤسسه براي تبليغات ديني و سنتي در دانشگاه‌هاي آمريكا در سال 1951 در دانشگاه لُس آنجلس تأسيس گرديد. اين مؤسسه علاوه بر تبيلغات ديني در دانشگاه‌هاي آمريكا مبلّغان را براي تبليغات مسيحي به كشورهاي مختلف اعزام مي‌كند و 16000 مبلغ مسيحي در سراسر جهان دارد و بودجة سال 2000 اين مؤسسه، 300 ميليون دلار بود.72

5) زنان علاقه‌مند به آمريكا:73 اين مؤسسه در سال 1979 تأسيس گرديد و فعال‌ترين مؤسسة فعاليت‌هاي ديني و سياسي زنان طرفدار اعتقادات ايوانجليست‌ها در آمريكا مي‌باشد. در اين مؤسسه بيش از 600000 زن عضو مي‌باشند و 800 دفتر در سراسر كشور دارد و بودجة ساليانة آن بيش از 10 ميليون دلار مي‌باشد. اين مؤسسه براي دفاع از ارزش‌هاي ديني و سنتي و حفظ خانواده فعاليت گسترده دارد.

6) انجمن خانوادة آمريكايي:74 اين انجمن كه در سال 1977 تأسيس گرديد و براي ترويج اخلاق و آداب ديني و سنتي در رسانه‌هاي عمومي آمريكا فعاليت مي‌كند و عليه ايستگاه‌هاي راديويي و تلويزيوني كه برنامه‌هاي ضداخلاقي، خشونت‌آميز و مبتذل پخش مي‌كنند تبليغات كرده، از مردم مي‌خواهند اين برنامه‌ها را تحريم نمايند.

7) انجمن ملي ايوانجليست‌ها:75 اين مؤسسه در سال 1942 تأسيس گرديد و از منافع ايوانجليست‌ها در مسائل ديني، اجتماعي و سياسي دفاع مي‌كند.

8) بنياد آزادي مسيحيت:76 اين مؤسسه، به ايوانجليست‌ها، براي به دست آوردن مقام و پُست‌هاي دولتي، آموزش مي‌دهد.

9) بنياد ميراث:77 اين يكي از فعال‌ترين مؤسسه‌هاي «هستة مشاوران»78 متعلق به ايوانجليست‌ها مي‌باشد كه در شكل‌دهي سياست‌هاي دولت‌هاي حزب جمهوري‌خواه نقش حياتي ايفا مي‌كند. «پروژه‌اي براي قرن جديد آمريكايي»79 و «انستيتو واشنگتن براي سياست‌گذاري در خاور نزديك»80 و «چالسيدون»81 از ديگر مؤسسات هستة مشاوران مي‌باشند كه تحت نفوذ ايوانجليست‌ها فعاليت مي‌نمايند.

10) مركز آمريكايي براي حقوق و عدالت:82 اين مؤسسه براي حفظ منافع بنگاه‌هاي سخن‌پراكني ديني كه توسط ايوانجليست‌ها اداره مي‌شود تأسيس شده است.

11) انجمن اخبارنويسان ديني:83 در اين انجمن اخبارنويسان وابسته به ايوانجليست‌ها كه اخبار روزانة ديني براي راديو، تلويزيون و روزنامه‌ها تهيه مي‌كنند عضويت دارند و اين انجمن از منافع آنها دفاع مي‌كند.

12) بنياد كنگرة آزاد:84 اين مؤسسه براي اعمال نفوذ در كنگره فعاليت دارد و ايوانجليست‌هاي برجسته عضو اين بنياد مي‌باشند.

13) انجمن حزبي محافظه‌كاران:85 اين مؤسسة سياسي نيز تحت نفوذ ايوانجليست‌ها مي‌باشد.

14) روزنامة «صداي مسيحيت»:86 مقرّ اين روزنامه در كاليفرنياست و مواضع ايوانجليست‌ها را بيان مي‌كند. اين روزنامه به طور منظم «كارت گزارش»87 دربارة نمايندگان كنگره پخش مي‌كند. در اين كارت، به نمايندگان كنگره براي دادن رأي به لوايح در كنگره نمره داده مي‌شود و به نمايندگاني كه از لوايح مربوط به مسائل ديني، سياسي و اجتماعي مورد تأييد ايوانجليست‌ها حمايت نمايند بيشترين نمره داده مي‌شود و آنان به هواداران ايوانجليست‌ها در سراسر آمريكا معرفي مي‌شوند تا مورد تأييد آنها نيز قرار گيرند. اين كارت، در حقيقت يك اسلحة سياسي است كه عليه نمايندگان كنگره كه مخالف افكار ايوانجليست‌ها مي‌باشند به كار گرفته مي‌شود.

ايوانجليست‌هاي معروف آمريكا

1) جري فالول: او يكي از معروف‌ترين ايوانجليست‌هاي آمريكا مي‌باشد. وي فرزند كري فالول است كه از شدت شراب‌خواري در 55 سالگي در گذشت. جري فالول در سال 1956 از «دانشكدة انجيل بابتيست»89 واقع در اسرينگ فيلد ميسوري90 فارغ التحصيل شد و سپس كشيش گرديد و به لينچ برگ ويرجينيا91 بازگشت. وي يك كارخانة متروكة مشروبات غيرالكلي را خريد و در آن محل كليسايي بزرگ با ظرفيّت هفده هزار نفر احداث كرد كه يكي از بزرگ‌ترين اجتماعات عبادي روز يكشنبة آمريكا در اين كليسا برگزار مي‌شود.

جري فالول با زني كه در «كليساي بابتيست» شهر لينچ برگ پيانو مي‌نواخت ازدواج نمود. وي اولين برنامة ديني در راديو را در سال 1956 از ويرجينيا پخش كرد و آن‌را «وقت قديمي ساعت انجيل»92 ناميد كه تا امروز هم به‌طور منظم پخش مي‌گردد. فالول اكنون سخنراني‌هاي تبليغي خود را از 260 ايستگاه راديويي در آمريكا پخش مي‌كند. وي در سال 1973 در شهر لينچ برگ ويرجينيا دانشكده‌اي براي تربيت مبلّغان مسيحي با عنوان «دانشكدة ليبرتي» تأسيس نمود كه در حال حاضر به دانشگاه تبديل شده است.

فالول عضو رسمي كليساي «كنوانسيون بابتيست‌هاي جنوبي» است كه با نفوذترين و بزرگ‌ترين كليساي ايوانجليست‌ها در آمريكا مي‌باشد. وي در سال 1979 يك مؤسسة سياسي و اجتماعي با عنوان «اكثريت براي اخلاق»93 به وجود آورد كه يكي از مؤسسات فعال سياسي اجتماعي ايوانجليست‌ها مي‌باشد.94 اين مؤسسه طرفدار حفظ ارزش‌هاي سنتي خانواده است و با طلاق، هم‌جنس بازي، ازدواج در دادگاه و ابتذال در رسانه‌هاي عمومي به شدت مخالفت مي‌كند و براي الزامي كردن مراسم عبادي در مدارس دولتي فعاليت مي‌نمايد. فالول در انتخابات رياست جمهوري سال‌هاي 1984 و 1989 از رونالد ريگان آشكارا حمايت كرد و در تبليغات انتخاباتي شركت فعال داشت و حمايت ايوانجليست‌ها در اين انتخابات باعث پيروزي ريگان گرديد. شعار انتخاباتي وي در انتخابات سال 1980 اين بود: «نه من گناهكارم، نه تو گناهكاري، بلكه آمريكا گناهكار است و براي نجات آمريكا همه بايد فداكاري كنند»95

در ژوئن 1980 تظاهراتي را در پايتخت‌هاي ايالات پنجاه‌گانة آمريكا با عنوان «من عاشق آمريكايم»96 برگزار نمود و شعار اين راهپيمايي چنين بود: «آمريكا تو خيلي جوان هستي كه بميري».97 اين مراسم از 215 ايستگاه تلويزيوني آمريكا پخش گرديد. در اين برنامه، سخنراني‌ها و پيام‌هاي نمايندگان كنگره و استانداران ايالت‌هايي كه طرفدار اعتقادات ايوانجليست‌ها بودند پخش مي‌گرديد. فالول در دوران رياست جمهوري ريگان به مدت هشت سال كشيش رسمي كاخ سفيد گرديد.

فالول مانند ساير ايوانجليست‌ها آمريكا طرفدار و حامي اسرائيل است. وي در سخنان خود اظهار مي‌دارد عيسي مسيح دعاي يهوديان را اجابت نمي‌كند، ولي از وجود اسرائيل حمايت مي‌كند؛ چرا كه مطابق اعتقادات ايوانجليست‌ها در آخرالزمان يهوديان از سراسر جهان بايد به سرزمين فلسطين مهاجرت نمايند و هم زمان با ظاهر شدن دجّال، 144000 نفر از يهوديان به مسيح اعتقاد پيدا خواهند نمود و همراه «مسيحيان دوباره تولّد يافته» و مسيح به بهشت خواهند رفت و آنگاه تمامي يهوديان جهان به دست دجّال كشته خواهند شد.98 هفت سال بعداز ظاهر شدن دجّال، مسيح همراه مسيحيان دوباره تولّد يافته به زمين فرود خواهند آمد و دجّال را در محل فلسطين در جنگ نهايي مقدس (آرمگدون) شكست خواهند داد و مسيح پس از آن براي مدت هزار سال99 حكومت جهاني را به پايتختي بيت‌المقدس رهبري خواهد كرد.100

فالول مانند ديگر رهبران برجستة ايوانجليست در آمريكا دشمني علني عليه، اسلام و رسول اكرم(ص) دارند. در اكتبر 2002، فالول در يك سخنراني كه از شبكه‌هاي تلويزيوني در آمريكا پخش گرديد آشكارا به حضرت رسول اكرم(ص) اهانت نمود كه بعداز اين سخنراني، مسلمانانِ سراسر جهان عليه وي اعتراض شديد نمودند.

2) پت رابرتسون: وي يكي از رهبران با نفوذ ايوانجليست‌ها در آمريكا و صاحب شركت تلويزيوني ديني «شبكة سخن‌پراكني مسيحيان»101 مي‌باشد كه در سال 1961م در شهر ويرجينيا تأسيس نمود. ارزش فعلي اين شركت تلويزيوني 230 ميليون دلار مي‌باشد و بعداز شبكة تلويزيوني سي.ان.ان (CNN) و ESPN Sports بزرگ‌ترين شبكة تلويزيوني در آمريكاست.

رابرتسون در سال 1989 يك سازمان فعال سياسي را با عنوان «ائتلاف مسيحيان براي آمريكا» تأسيس نمود كه وظيفة آن جلب آراي مردم در انتخابات براي حزب جمهوري‌خواه مي‌باشد. وي در انتخابات رياست جمهوري سال 1988يكي از كانديداهاي حزب جمهوري‌خواه بود و سه ميليون نفر از اعضاي حزب ياد شده از كانديدا شدن وي حمايت كرده بودند.

در آمريكا 556 ميليون نفر از سياست‌هاي «ائتلاف مسيحيان براي آمريكا» حمايت مي‌كنند و رأي آنها براي پيروزي كانديدهاي حزب جمهوري‌خواه نقش حياتي دارد. اعضاي شوراي مركزي اين ائتلاف 40 درصد اعضاي «شوراي ملي حزب جمهوري‌خواه»102 را تشكيل مي‌دهند.

رابرتسون براي تربيت مبلّغان مسيحي، دانشگاهي در ويرجينيابيچ به نام «دانشگاه ريجنت» تأسيس كرده است كه در آن بيش از سه هزار دانشجو تحصيل مي‌كنند. شبكة «سخن‌پراكني مسيحيان» متعلق به وي از چهار ايستگاه تلويزيوني و پنج ايستگاه راديويي، برنامه‌هاي ديني خود را در شبانه‌روز پخش مي‌كنند. برنامه‌هاي اين شبكه از ماهواره و كابل منتشر مي‌گردد. رابرتسون در برنامه‌هاي ديني در اين شبكه، از مسيحيان تقاضاي اعانه و كمك مالي مي‌نمايد. بودجة ساليانة اين شبكه 55 ميليون دلار مي‌باشد.103 اين شبكه از تمامي امكانات و تكنولوژي جديد به‌طور گسترده بهره مي‌گيرد و 1500 كارشناس كارمند اين شبكه مي‌باشند.

رابرتسون در معادن طلا در ليبريا و معادن الماس كنگو كينشاسا سرمايه‌گذاري وسيع كرده است.104 تنها در سال 2000، 60 ميليون دلار درآمد شخصي داشته و اكنون ثروتمندترين كشيش در جهان شناخته مي‌شود.

رابرتسون بعداز حادثة 11 سپتامبر 2001 اظهار داشت كه مسيح، آمريكا را به سبب افزايش گناه در جامعه عذاب نموده است. وي به شدت مخالف جنبش فمنيسم مي‌باشد و آن‌را باعث افزايش سقط جنين و روي آوردن زنان به جادوگري و خرافات و هم‌جنس‌بازي مي‌داند. بعداز اين‌كه سه تن از قضات ديوان عالي آمريكا به طرفداري و حمايت از هم‌جنس بازي در ماه مي سال 2000 رأي صادر كرده بودند او براي عزل اين سه قاضي تبليغاتي گسترده را با عنوان «عمليات براي آزادسازي ديوان عالي»105 آغاز نموده است. وي در كتاب معروف سلطنت سري106 اعلام مي‌كند كه رأي ديوان عالي كشور كه مخالف قوانين و ارزش‌هاي مسيحيت باشد واجب الإطاعة نيست.107

رابرتسون نيز مانند ساير ايوانجليست‌ها طرفدار سرسخت اسرائيل و صهيونيسم مي‌باشد و مطابق اعتقادات جديد پروتستان‌ها دربارة «عملي نمودن خواسته‌هاي مسيح»108 و «تحقق پيش‌گويي‌هاي انجيل»109 تأييد همه جانبه از دولت غاصب فلسطين اشغالي را يك وظيفة ديني براي خود مي‌دانند. رابرتسون مانند ديگر ايوانجليست‌ها به‌طور گسترده چنين تبليغ مي‌كند كه مسيح تا سال 2007 حتماً ظهور خواهد نمود و كتابي را با عنوان پايان عصر110 تأليف نموده و در آن تأكيد مي‌نمايد كه جنگ نهايي مقدس (آرمگدون) بعداز سال 2000 و قبل از سال 2007 آغاز شده، در اين جنگ سراسر جهان نابود خواهد شد و فقط ايوانجليست‌ها كه خود را «مسيحيان دوباره تولّد يافته» معرفي مي‌كنند نجات خواهند يافت. وي در كتاب ديگر خود نظام نوين جهاني،111 «جهاني شدن»112 اقتصاد و تقويت سازمان‌هاي بين‌المللي را موانع اصلي در تحقق يافتن اهداف ديني ايوانجليست‌ها قلمداد مي‌كند و تهديد مي‌نمايد كه در آغاز هزارة سوم، ايوانجليست‌ها اين وضعيت جهان را تحمل نخواهند كرد و دنيا در آغاز هزارة جديد بايد منتظر اقدامات عملي جنگ‌جويان مسيحي باشد.

3) هال ليندسي:113 وي يكي از رهبران معروف ديني پروتستا‌ن‌ها و مبلّغ برجستة انجيل در ايالات متحده آمريكا محسوب مي‌شود. وي در آمريكا به عنوان «پدر مكتب اعتقاد به تحقق پيش‌گويي‌هاي انجيل»114 معروف است. ليندسي صاحب «شبكة سخن‌پراكني تثليث»115 و ماهنامة «شرح وقايع آخرالزمان»116 و فصلنامة «شمارة معكوس»117است. ليندسي بيش از بيست كتاب در تفسير پيش‌گويي‌هاي انجيل تأليف كرده است و محور اين كتاب‌ها آغاز جنگ نهايي آرمگدون در فلسطين و ظهور دوبارة مسيح در آغاز هزارة سوم مي‌باشد. كتاب‌هاي معروف وي در اين موضوعات به قرار زير مي‌باشد:

1) شمارة معكوس جنگ نهايي آرمگدون،118 چاپ سال 1983؛

2) زمين؛ سيارة بزرگ گذشته،119 چاپ 1970؛

3) جنگ براي بيت‌المقدس،120 چاپ 2001.

هال ليندسي يك ماه بعداز حادثه 11 سپتامبر 2001 كتابي را با عنوان آمريكا بر سر دو راهي121 تأليف نموده در آن تبليغ مي‌كند كه حادثه 11 سپتامبر 2001 زمينه‌ساز آغاز جنگ نهايي آرمگدون مي‌باشد. قبل از اين حادثه همين نويسنده در آغاز سال 2001 كتابي را با عنوان در پيشگويي‌هاي انجيل، جاي آمريكا كجاست؟122 تأليف كرده بود. در اين كتاب، نقش دولت ايالات متحدة آمريكا در جنگ نهايي آرمگدون بيان شده است. در اين كتاب، نقش دولت ايالات متحدة آمريكا در جنگ نهايي آرمگدون بيان شده است. نويسنده در اين كتاب تلقين مي‌نمايد كه دولت ايالات متحدة آمريكا جنگ آرمگدون را رهبري خواهد نمود و انگلستان نيز متحد و همكار آمريكا خواهد بود.

4) بيلي گراهام:123 وي معروف‌ترين ايوانجليست در ايالات متحدة آمريكاست و در ميان پروتستان‌هاي سراسر جهان شهرت فراواني دارد. وي ارتباط بسيار نزديكي با تمامي رؤساي جمهوري ايالات متحده آمريكا داشته است و تا اواخر دورة رياست جمهوري جيمي كارتر، كشيش رسمي كاخ سفيد بود. اكنون فرزند وي فرانگلين گراهام124 كشيش رسمي كاخ سفيد مي‌باشد.

بيلي گراهام و فرزندش طرفدار جدي اسرائيل و صهيونيسم مي‌باشند و در سخنراني‌هاي خود عليه اسلام و مسلمانان مطالب زيادي ايراد مي‌كنند. بيلي گراهام در سال 1983 كتابي را با عنوان نزديك‌شدن صداي سُم اسب‌ها125تأليف نمود و در آن كتاب تبليغ كرد كه در آغاز هزارة سوم در پايان جنگ آرمگدون، مسيح، سوار بر اسبي سفيد رنگ و با شمشيري دو لبه در دست ظهور خواهد نمود و در اين جنگ ضد مسيح (دجّال) را هلاك نموده، حكومت يك هزار ساله‌اش را به پايتختي بيت‌المقدس تأسيس خواهد نمود. كتاب معروف ديگر وي تا جنگ آرمگدون،126چاپ 1981 است كه در آن از پروتستان‌هاي سراسر جهان مي‌خواهد براي حضور در جنگ نهايي مقدس آرمگدون در آغاز هزارة سوم آماده باشند.

شايان ذكر است كه بيشتر كشيش‌هاي ارتش اشغال‌گر آمريكا در عراق را ايوانجليست‌هاي متعصب از «كنواسيون بابتيست‌هاي جنوبي» تشكيل مي‌دهند و مبلّغان مسيحي وابسته به اين كليسا زير سرپرستي كشيش فرانكلين گراهام كه اكنون كشيش رسمي كاخ سفيد مي‌باشد تحت عنوان كارهاي امدادي مشغول تبليغات مسيحي در عراق مي‌باشد و بودجة ويژه‌اي در اين رابطه با عنوان «كيسة سامري»127 اختصاص داده‌اند.

از ديگر ايوانجليست‌هاي معروف كه صاحب شبكه‌هاي راديو و تلويزيون تبليغات مسيحي در ايالات متحدة آمريكا مي‌باشند، از افراد زير مي‌توان نام برد:

1) جيمي سواگارت:128 وي صاحب هشت ايستگاه راديويي مي‌باشد و برنامه‌هاي ديني وي از 222 ايستگاه ديگر پخش مي‌شود.

2) جيمز رابيسون:129 سخنراني‌هاي تبليغي وي از 64 ايستگاه تلويزيوني پخش مي‌شود. وي در كشورهاي مختلف جهان سوم تبليغات مسيحي را با عنوان «مؤسسة بين‌المللي توسعة زندگي»130 انجام مي‌دهد.

3) رِكس هامبارد:131 مقرّ وي در «كليساي جامع آينده»132 در اكرون اوهايو مي‌باشد و برنامه‌هاي ديني وي توسط 650 ايستگاه راديويي و تلويزيوني به هفت زبان براي 18 كشور آمريكاي لاتين و آفريقا پخش مي‌گردد.

4) پُل گراويچ:133 وي مدير كنوني «شبكة سخن‌پراكني تثليث» مي‌باشد كه مقر آن در لُس آنجلس است. برنامه‌هاي ديني اين شبكه بعداز شبكه‌هاي ديني سي.بي.ان (CBN) و پي.تي.ال (PTL) 134 پر بيننده‌ترين شبكة ديني در آمريكا مي‌باشد.

5) اول رابرتز:135 وي از سال 1954 در تلويزيون سخنراني‌هايي در قالب تبليغات ديني ايراد مي‌كند و در شهر تولسا دانشگاهي به نام خود تأسيس كرده است.

6) رابرت شولر:136 مقرّ وي در «كليساي جامع بلور»137 در گاردن گرو كاليفرنيا مي‌باشد و از سال 1970م برنامه‌هاي تبليغي ديني را با عنوان «ساعت قدرت»138 تهيه مي‌كند كه از 149 ايستگاه راديويي و تلويزيوني در آمريكا پخش مي‌شود. اين برنامة ديني به ويژه براي تربيت ديني سربازان و افسران ارتش آمريكا در پادگان‌ها و مراكز نظامي اين كشور پخش مي‌گردد.139

7) كنيت كوپ لند: سخنراني‌هاي تبليغي ديني وي با عنوان «صداي پيروزي»140 از 600 ايستگاه راديويي و تلويزيوني در آمريكا و 135 ايستگاه راديويي در كشورهاي مختلف آفريقا و آسيا و آمريكاي لاتين پخش مي‌گردد.

8) جاك وان ايمپ:141 وي يكي ديگر از ايوانجليست‌هاي معروف آمريكاست كه ظهور مسيح در آغاز هزارة سوم را به شدت تبليغ و اعلام مي‌كند كه «مسيحيان دوباره تولّد يافته» براي جنگ نهايي مقدس آرمگدون آماده باشند. وي چند فيلم سينمايي درباره حوادث آخرالزمان و جنگ آرمگدون توليد كرده است.

راس باگلي، رايچارد دي هان، پول وان گوردر، فرانك پولارد، چارلز ستانلي، رابرت تيلستون، جيمز كندي و ليستر سام رال، از ديگر ايوانجليست‌هاي معروف در آمريكا مي‌باشند كه در شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني آمريكا سخنراني‌هاي تبليغي ايراد مي‌كنند.

شايان ذكر است كه بيشتر اين رهبران ايوانجليست در آمريكا به فساد و رسوايي مالي، اخلاقي و جنسي دچار شده‌اند كه شرح آنها تأليف مقاله‌اي مستقل را مي‌طلبد، ولي آنها با در دست داشتن شبكه‌هاي متعدد راديويي و تلويزيوني بر كارهاي خود سرپوش مي‌گذارند.

منابع مالي ايوانجليست‌ها

يكي از ويژگي‌هاي برجستة ايوانجليست‌ها كه در راديو و تلويزيون برنامه‌هاي ديني پخش مي‌كنند گردآوري كمك و اعانة مالي براي امور تبليغات ديني و ادارة ايستگاه‌هاي راديو و تلويزيون خود مي‌باشد. ايستگاه‌هاي تجاري راديو و تلويزيون با پخش آگهي‌هاي تجاري درآمد مالي به دست مي‌آورند، ولي ايوانجليست‌ها به نام مسيح از مردم تقاضاي كمك مالي مي‌نمايند و بيشترين انتقادات به همين روش آنها وارد شده است.

آنها چنين تبليغ مي‌كنند كه مسيح خواسته است پيروان وي از لحاظ مالي قدرتمند باشند و هرچه بيشتر به مسيح كمك مالي نمايند، مسيح هم ثروت آنها را چند برابر افزايش خواهد داد. آنها با ارسال نامه‌هاي مستقيم و ايميل به هواداران خود تقاضاي كمك مالي مي‌نمايند. فقط در سال 1980، 9 برنامه ديني كه از شبكه‌هاي تلويزيوين آمريكا پخش مي‌گرديد موفق شد 350 ميليون دلار كمك مالي از هواداران خود دريافت نمايد.142 فروش كتاب‌هاي ديني، نوارهاي ويديويي و صوتي و كالاي هنري، ديني، انجام دعا و مشاوره از مهم‌ترين منابع درآمدزا مي‌باشد. هم‌چنين لباس مخصوص براي مراسم عبادي، برچسب‌ها، فروش خاك و آب از فلسطين به عنوان خاك و آب مقدس، دكمه، گردنبد و زيوراآلات زنان، البسه و مدال‌ها با پيام‌هاي مخصوص، تمبرهاي يادبود، كارت پستال، آلبوم عكس، تقويم ساليانه، كتب حاوي سرودهاي ديني و جعبة خودنويس براي فروش به بازار ارائه مي‌گردد و تهية اين كالاها را به هواداران خود تبليغ مي‌نمايند.

به ميزان كمك‌هاي مالي مردم به ايوانجليست‌ها، از مالياتي كه بايد به دولت بپردازند كم مي‌گردد و اين باعث افزايش كمك‌هاي مالي مردم به مؤسسات ايوانجليست‌ها شده است. بيش‌تر مؤسسات ديني ايوانجليست‌ها، از پرداخت ماليات به دولت معاف مي‌باشند، ولي اكثر آنها حساب خود را به ديوان محاسبات دولتي ارائه نمي‌كنند و ارائه حساب از جانب آنها به دولت اختياري مي‌باشد، چرا كه رهبران ارشد ايوانجليست‌ها؛ مانند جري فالول و پت رابرتسون اعلام مي‌كنند هرگونه مداخله در مؤسسه‌هاي وابسته به آنها مداخله در امور خدا مي‌باشد.143

«بنياد تثليث»144 كه در سال 1973 در آمريكا تأسيس گرديد، اعلام داشته كه ايوانجليست‌ها توسط شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني ديني متعلق به آنها در سال 2002، 2/1 20 ميليارد دلار درآمد كسب نموده‌اند. در آمريكا بيش از 1300 ايستگاه ديني راديويي و تلويزيوني و 600 ايستگاه تجاري روزانه برنامة تبليغي مسيحي پخش مي‌كنند و در اين كشور بيش از يك هزار ايستگاه راديويي و تلويزيوني وجود دارند كه در هفته به طور متوسط 14 ساعت برنامة ديني پخش مي‌كنند.

تأثير برنامه‌هاي ديني ايوانجليست‌ها

ايوانجليست‌ها در برنامة ديني خود از موسيقي بيش‌ترين استفاده را مي‌كنند و غير از برنامه‌هاي موسيقي، اخبار، تئاتر، ميزگردها، نمايش‌ها، برنامه‌هاي ديني براي كودكان، خيمه‌شب بازي، و مسابقات علمي همراه با جوايز، ديگر برنامه‌هاي آنها را تشكيل مي‌دهد.

با افزايش نفوذ ايوانجليست‌ها در برنامه‌هاي ديني در راديو و تلويزيون، حضور مردم در كليسا رو به كاهش است و اين كاهش در «نوار انجيل»145 كه ايالت‌هاي جنوبي و غربي ميانه آمريكا را تشكيل مي‌دهند محسوس‌تر است. در آمريكا كليسا‌هايي را كه در طول هفته بيش از دو هزار نفر در مراسم عبادي در كليسا حضور يابند «كليساي عظيم»146 مي‌نامند. در اين كليساها علاوه بر مراسم عبادي، خدمات مشاوره‌اي و تفريحي نيز ارائه مي‌گردد. اين نوع كليساها علاوه بر ايالت‌هاي «نوار انجيل» در ايالت‌هاي شرقي و شمالي اين كشور داير شده است. اين كليساها مهد كودك‌ها و مدارس جديدي را كه در آنها به دانش‌آموزان آموزش ويژه ديني ارائه مي‌گردد اداره مي‌كنند. كليساهاي ياد شده براي جذب مردم به ويژه جوانان، برنامه‌هاي تفريحي را به اجرا مي‌گذارند.

«انستيتو هارت‌فورد براي تحقيقات ديني»147 اعلام نموده است كه در ايالات متحدة آمريكا نزديك به نيم ميليون كليسا وجود دارد و فقط در 2 درصد كليساها، هر هفته بيش از دو هزار نفر در مراسم عبادي شركت مي‌نمايند و در 75 درصد كليساهاي آمريكا هر هفته تنها 50 تا 75 نفر در مراسم عبادي حضور مي‌يابند. مطابق گزارش «مركز تحقيقات ديني پرينستون»148 در آمريكا از نيم ميليون كليسا فقط در 600 كليسا هر هفته بيش از دو هزار نفر در مراسم عبادي شركت مي‌كنند و اكثر اين كليساها در ايالت‌هاي جنوبي مانند كاليفرنيا، تگزاس، جورجيا و فلوريدا وجود دارد و وابسته به كليساهاي «كنوانسيون بابتيست‌هاي جنوبي» و «اجتماعات خدا»149 مي‌باشند. در آمريكا 20 تا 25 درصد جمعيت را مسيحيان ايوانجليست تشكيل مي‌دهند و تعداد آنها بيش از 80 ميليون نفر مي‌باشد.150

بيشترين بينندگان برنامه‌هاي ديني تلويزيون در آمريكا از ايالت‌هايي در منطقة «نوار انجيل» مي‌باشند.151 در ايالت‌هاي شرقي آمريكا كه جمعيت آن 23 درصد كل جمعيت كشور را فقط 11 درصد جمعيت آن، اين برنامه‌هاي ديني تلويزيون را تماشا مي‌كنند.152 ايالت‌هاي جنوبي كه 3/1 كل جمعيت آمريكا را تشكيل مي‌دهند بيش از 50 درصد آنها اين برنامه‌هاي تلويزيوني ديني ايوانجليست‌ها را مشاهده مي‌كنند.153 در ايالت‌هاي غربي آمريكا بينندگان اين برنامه از 10 درصد هم كمتر مي‌باشد، ليكن با افزايش مهاجرت‌ها از جنوب به ايالت‌هاي غربي و غرب ميانه، تعداد بينندگان اين برنامه‌ها رو به افزايش است.154 سن 3/2 تا 4/3 بينندگان اين برنامه‌ها بيش از پنجاه سال مي‌باشد و 60 تا 70 درصد آنها را زنان تشكيل مي‌دهند.155

اكنون تعداد مردم آمريكا كه سن آنها بيش از 65 سال باشد 29 ميليون نفر مي‌باشد و جمعيت بزرگ‌سالان اين كشور تا سال 2030 دو برابر خواهد شد و تعداد آنها از 65 ميليون نفر خواهد گذشت.

45 درصد ايوانجليست‌ها در ايالت‌هاي جنوبي اين كشور سكونت دارند و سن 54 درصد از آنها بين 18 تا 50 سال مي‌باشد. جمعيت ايوانجليست‌ها مرتب رو به افزايش است، چرا كه آنها طرفدار تشكيل خانواده با فرزندان بيش‌تر هستند و با طلاق و سقط جنين به شدت مخالفت مي‌كنند.156

ايوانجليست‌هاي شبه نظامي

در ميان ايوانجليست‌ها، گروه‌هاي شبه نظامي مسيحي به وجود آمده است و هفت گروه مسلح از آنها در آمريكا يك اتحاديه نظامي تشكيل داده‌اند. اين اتحاديه نظامي مسيحيان با عنوان «جنبش هويت مسيحي»157 معروف مي‌باشد كه تنها شاخة «قديسان ميهن‌پرست مسيحي»158 در تمامي پنجاه ايالات متحدة آمريكا 60000 عضو مسلح دارد و قدرتمندترين گروه شبه نظامي اين كشور محسوب مي‌شود. شبه نظاميان «جنبش هويت مسيحي» خود را «ايوانجليست‌هاي جنگجو»159 مي‌نامند و اعتقاد دارند كه تا تمامي دنيا را مسيحي نكنند مسيح ظهور نخواهد كرد.160

در ايالات متحدة آمريكا خريد و فروش اسلحه كاملاً آزاد است و در اين كشور با 280 ميليون نفر جمعيت، بيش از 250 ميليون قبضه اسلحه در دست مردم مي‌باشد و بيش‌تر صاحبان و فروشندگان اسلحه در آمريكا از ايوانجليست‌ها مي‌باشند و آنها يك اتحادية ملي را به نام «انجمن ملي تفنگ‌داران»161 به‌وجود آورده‌اند.

ايوانجليست‌هاي جنگ‌جو كه در اين كشور 5 ميليون هوادار و عضو دارند در تبليغات خود اعلام مي‌دارند كه ايالات متحدة آمريكا بايد به يك «جمهوري مسيحي» تبديل گردد و اگر اين خواستة آنها پذيرفته نشود آنها انقلاب خشونت‌آميز را آغاز خواهند نمود.162 آنها خود را «بازماندگان»163 مي‌نامند و مطابق اعتقادات آنها در جنگ آرمگدون آنها تنها «بازماندگان اين جنگ نهايي خواهند بود.» تمامي اعضاي ايوانجليست‌هاي جنگ‌جو را فقط سفيدپوستان مهاجر از اروپاي شمالي تشكيل مي‌دهند و آنها خود را از نژاد اصلح و برتر تصور مي‌كنند و مطابق اعتقاد آنها در پايان جنگ نهايي آنها حاكمان جهان براي مدت يك هزار سال به رهبري مسيح خواهند بود. آنها براي روزهاي جنگ آرمگدون در حال ذخيره‌سازي غذا، دارو، طلا، نقره و اسلحه مي‌باشند كه با عنوان «توشة بقا»164صورت مي‌گيرد و اين مطالب را در تبليغات خود در سطح گسترده تبليغ مي‌كنند.165

تروريسم مقدس ايوانجليست‌ها

اصول و مباني جريان ايوانجليست‌ها در ايالات متحدة آمريكا حمايت همه جانبة عقيدتي و سياسي از صهيونيسم مي‌باشد و آنها اعتقاد دارند كه به وسيلة آنها حوادثي بايد به وقوع بپيوندد تا مسيح دوباره ظهور نمايد و پيروان اين مكتب وظيفة ديني دارند براي تسريع در عملي شدن اين حوادث كوشش نمايند؛ و اين جريان نوظهور در پروتستانتيسم با عنوان «صهيونيسم مسيحي»166 شهرت دارد. ايوانجليست‌ها تبليغ مي‌كنند كه مسيح هميشه در امور خاورميانه به سود دولت اسرائيل مداخله كرده است و اعلام مي‌دارند كه خواست دولت اسرائيل در حقيقت خواست مسيح مي‌باشد و مذاكرات صلح در خاورميانه بيهوده است و تأسيس كشور اسرائيل بزرگ از رودخانة نيل تا رودخانة فرات، خواست مسيح مي‌باشد كه به زودي عملي خواهد شد.

آنها هم‌چنين تبليغ مي‌كنند كه آمريكا را مسيح به وجود آورده است تا در آخرالزمان عليه ضد مسيح (دجّال) در جنگ نهايي مقدس آرمگدون جنگ نمايد. از اين‌رو آنها همواره خواستار يك آمريكاي قدرتمند و مقتدر مي‌باشند و از افزايش بودجة نظامي حمايت مي‌كنند. آنها حضور نظامي آمريكا در مناطق مختلف جهان را ضروري مي‌دانند. آنها در سخنراني‌هاي ديني خود ترويج مي‌كنند كه قدرت‌هاي شيطاني مي‌كوشند آمريكا را نابود نمايند.167

ايوانجليست‌ها با تبليغات گسترده در دهة اخير، احساسات عميق را براي جنگ آرمگدون به وجود آورده‌اند. آنها هركسي را كه با آنها موافق نباشد ضد دين، ضد مسيح و ضد اخلاق معرفي مي‌كنند و به هواداران خود آموزش مي‌دهند كه از مخالفان خود تنفّر شديد داشته باشند.168

آنها اعتقاد دارند كه صهيونيست‌هاي يهودي فلسطين اشغالي، در آغاز هزارة سوم ميلادي، مسجد اقصي و صخره در بيت‌المقدس را منهدم خواهند نمود و به جاي آن معبد بزرگ را بنا خواهند كرد. روزي كه يهوديان، مسجد الاقصي و مسجد صخره در بيت‌المقدس را منهدم كنند جنگ نهايي آرمگدون به رهبري آمريكا و انگلستان آغاز خواهد شد. در اين زمينه رهبران ديني ايوانجليست‌ها كتاب‌هاي متعددي را در ده سال گذشته در آمريكا به چاپ رسانده و نام آنها را «كتاب‌هاي آرمگدون» گذاشته‌اند. آنها هم‌چنين با فروش كتاب، نوار ويديو و وسايل نجات در جنگ آرمگدون، بازاري يك ميليارد دلاري در آمريكا به وجود آورده‌اند. در اين كشور هشت «حوزة علوم ديني» بزرگ متعلق به ايوانجليست‌ها فعاليت‌ دارند كه مسائل مربوط به آغاز جنگ آرمگدون و حوادث آخرالزمان را به دانشجويان علوم ديني آموزش مي‌دهند.

ايوانجليست‌هاي متعصّب در آمريكا 100 ميليون پيرو دارند و آنها در هر دو حزب بزرگ آمريكا يعني جمهوري‌خواه و دموكرات صاحب نفوذ مي‌باشند و همراه صهيونيست‌هاي يهودي، دولت ايالات متحدة آمريكا را كاملاً در اختيار دارند. در ايالات متحدة آمريكا و ديگر كشورهاي پروتستان جريان 1500 فرقة مسيحي داراي اين اعتقاد در سطح جهان براي جنگ آرمگدون، تبليغات گسترده‌اي انجام مي‌دهند و براي تسريع در ظهور مسيح، كوشش مي‌نمايند وضعيتي را پيش آورند كه سراسر جهان نابود شود، چرا كه مطابق اعتقادات آنها مسيح فقط بعداز نابودي كامل جهان ظهور خواهد نمود. نويسندگان غربي اين اعتقادات را به عنوان «تروريسم مقدس»169 معرفي مي‌كنند.

در آخرين انتخابات رياست جمهوري آمريكا، لابي صهيونيسم بين‌الملل، جورج دبليو بوش كانديداي حزب جمهوري‌خواه را كه يك ايوانجليست جنگ‌جو و طرفدار معتصب صهيونيسم مي‌باشد با رأي ديوان عالي آمريكا به قدرت رساندند. اصول سياست خارجي آمريكا اكنون بر «حملة پيش‌گيرانه»170 عليه كشورهايي كه مخالف سياست‌هاي آمريكا مي‌باشند استوار است. بعداز به وجود آوردن حادثة 11 سپتامبر 2001، دولت آمريكا جنگ عليه اسلام و مسلمانان جهان را به بهانة جنگ عليه تروريسم آغاز كرده است. اكثر دولتمردان آمريكا كه از ايوانجليست‌هاي جنگ‌جو مي‌باشند با هدف عملي نمودن خواسته‌هاي مسيح و پيش‌گويي‌هاي انجيل در آغاز هزارة سوم ميلادي و به بهانة جنگ عليه تروريسم، جنگ صليبي را عليه اسلام آغاز كرده و اعلام نموده‌اند كه اين جنگ تا سلطة مطلق بر جهان اسلام ادامه خواهد يافت.

دولتمردان آمريكايي قرن بيست و يك را «قرن آمريكا»171 قلمداد مي‌كنند. در اين رابطه «مركز هستة مشاوران»172 در آمريكا مطالعات و پژوهش‌هاي هماهنگي دربارة سلطة كامل بر جهان اسلام انجام مي‌دهند و شعار آنها «از جمهوري تا امپراتوري»173 مي‌باشد.174

هدف اصلي دولت آمريكا و صهيونيسم بين‌المللي نابودي كامل اسلام و مسلمانان مي‌باشد و آنها با تسلط كامل بر جهان اسلام مي‌خواهند ارزش‌هاي ضد اسلامي خود را بر مسلمانان جهان تحميل نمايند. براي مقابله با تهديد‌هاي فزايندة نظامي آمريكا در خاورميانه و جهان اسلام، دانشمندان مسلمان به جاي خودباختگي در مقابل آمريكا مي‌بايد با صراحت و شجاعت از اصول، مباني و ارزش‌هاي اسلامي دفاع نمايند.

امروز آمريكا به خاطر سياست‌هاي سلطه‌جويانة خود به منفورترين كشور در جهان تبديل شده است. علاوه بر اين، آمريكا با ركورد بي‌سابقة اقتصادي روبه روست و با وجود فساد و ناهنجاري‌هاي گستردة اخلاقي و اجتماعي در جامعة امروز ايالات متحدة آمريكا اين كشور به سوي مرگ طبيعي و تدريجي و حتمي خود گام برمي‌دارد و در آينده‌اي نزديك، جهان، فروپاشي كامل ايالات متحدة آمريكا را نظاره خواهد نمود؛ ان‌شاءالله.

حيدر رضا ضابط

ماهنامه موعود شماره 55

منبع:موسسه راه بردی دیدبان

مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش
تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 88
  • بازديد امروز : 540
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 1,695
  • بازديد ماه : 1,695
  • بازديد سال : 62,579
  • بازديد کلي : 391,743

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site