سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

حقیقت نفاق (بخش چهارم)
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

بسم الله الرحمن الرحیم  در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو، به تعریف اجمالی از دو نوع نفاق که همان نفاق اصغر و نفاق اکبر و یا نفاق پنهان و نفاق آشکار می‎باشد، پرداختیم. لازم به یادآوری ا

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 240 دوشنبه 11 خرداد 1394 زمان : 0:50 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

 در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو، به تعریف اجمالی از دو نوع نفاق که همان نفاق اصغر و نفاق اکبر و یا نفاق پنهان و نفاق آشکار می‎باشد، پرداختیم. لازم به یادآوری است که که منظور از کسانی که دارای نفاق اکبر می‎باشند افرادی هستند برای ضربه زدن به مسلمانان در میان آنها نفوذ می‎کنند و از آنها به عنوان جاسوس تعبیر می‎گردد. این افراد دارای نفاق آشکار می‎باشند؛ یعنی از نفاق و دورویی خود مطلع بوده و این کار را با هدف خاصی انجام می‎دهند.

 

بخش چهارم:

نوع دیگر نفاق، نفاق اصغر و یا پنهان می‎باشد که علی رغم نام آن، خطر این نوع نفاق، به مراتب بیش از نفاق آَشکار است؛ زیرا مبتلایان به آن، از وجود این نوع نفاق در خود بی اطلاعند و این امر باعث عدم مبارزه آنها با این رذیله اخلاقی می‎گردد. از این رو شناخت ویژگی‎های نفاق اصغر، به مراتب با اهمیت‎تر از نفاق اکبر می‎باشد؛ زیرا هر فرد پس از بررسی خود و تطبیق نوع رفتار و عملکرد خود با نفاق اصغر، می‎تواند ریشه‎های آن را در خود شناسایی کرده و با آن به مبارزه بپردازد؛ در غیر این صورت، به تدریج، حرکت نزولی را طی کرده و از مسیر حق فاصله گرفته و گمراه می‎شود.

•    اعتقاد به خدای ناتوان

یکی از ویژگی نفاق اصغر این است که فردی که به آن مبتلا می‎شود، خدا را دست بسته می‎داند. در نگاه این افراد، خدا، خدای غالب نیست بلکه دست بسته بوده و اسباب و لوازم مادی، فراتر از قدرت الهی، توانایی دارند.

خداوند در قرآن کریم  این افراد را لعنت کرده و می‎فرماید:

«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ...»(1)

«و یهودیان گفتند: دست خدا بسته است ـ دست‌های خودشان بسته و بی اقتدار باد، و به سزای آنچه گفتند لعنت بر آنان ...»

نمونه این دیدگاه در جامعه امروز به وفور دیده‎می‌شود؛ یعنی امروزه شاهد حضور و فعالیت برخی افراد هستیم که نه تنها در عرصه شخصی و خصوصی خود، بلکه در عرصه اجتماعی و حتی سیاسی خدا را دست بسته می‎دانند.

 به عنوان مثال افرادی که از ترس فقر ازدواج نمی‎کنند؛ زیرا به قدرت الهی مبنی بر روزی رسانی قائل نبوده و اعتقادی ندارند؛ از سوی دیگر در عرصه سیاسی نیز کسانی که دارای این دیدگاه می‎باشند، از دشمن به شدت هراس داشته و به تعبیر دقیق‎تر در لایه‎های پنهان اعتقادی خود، قدرت دشمن رابیش از قدرت خدا می‎دانند مانند کسانی که با دستور زدن ناوهای آمریکایی که توسط امام خمینی صادر شد مخالفت کردند و از قدرت آمریکا ترسیدند.؛

این در حالی است که اگر در مقابل دشمن خدا، با هرچه در توان هست، ایستادگی کنیم، بدون شک  امداد الهی نیز، با ما همراه بوده و موفق خواهیم شد؛ مانند غزوات  بدر و خندق که در صدر اسلام اتفاق افتاد که جبهه مسلمانان با امداد الهی پیروز میدان شدند.

 مبتلایان به نفاق اصغر در اصل، وجود علت معنوی و قرار گرفتن آن‎ در ورای علت مادی را، قبول ندارند. و در واقع باید گفت این افراد با اصل اسلام مشکل دارند، زیرا بسیاری از آموزه‎های دین اسلام بر پایه علیت معنوی بنا نهاده شده‎است؛ مانند توکل بر خدا در عین تلاش در راه او  و یا این که انجام و رواج برخی گناهان و آن، باعث نزول عذاب‎هایی مانند زلزله و قحطی می‎گردد.

این جریان خطرناک، از ابتدای انقلاب در کشور وجود داشته و حتی در برهه‎هایی، با تصمیم‎گیری بر مبنای این دیدگاه، بر مسیر اصلی انقلاب تاثیر داشته‎است. این افراد، خداوند را دست بسته می‎دانند و به امدادهای غیبی، کم اعتقاد و حتی بی اعتقادند. این در حالی است که خداوند در قرآن در خصوص مکر دشمنان و شکست الهی آن‎ها می‎فرماید:

«وَ قَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ وَ إِنْ کانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ»(2)

«آنها نهایت مکر خود را به کار زدند و ( سزای ) نیرنگشان نزد خداست ، هر چند از نیرنگشان کوه ها هموار گردد»

در توضیح این آیه باید گفت منظور از عنداللَّه مکرهم (و نزد خداست مکر ایشان) این است که خداى تعالى به علم و قدرت بر مکر ایشان احاطه دارد. به تعبیر دقیق‎تر مکر وقتى مکر است که از اطلاع طرف پنهان باشد و از آن خبر نداشته باشد اما اگر زیر نظر او انجام بگیرد و او هم بتواند در یک چشم بهم زدن نقشه وى را به راحتى خنثى نماید دیگر مکر علیه او نیست، بلکه مکر علیه خود مکر کننده است؛ بنابراین ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد.

ادامه دارد ...

برگرفته از  سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع حقیقت نفاق/ فاطمیه 94/ هیئت عشاق الحسین(علیه السلام)

پینوشت:
1.    مائده/64
2.    ابراهیم/46

منبع:جنبش مصاف

مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش
تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 126
  • بازديد امروز : 1,307
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 2,462
  • بازديد ماه : 2,462
  • بازديد سال : 63,346
  • بازديد کلي : 392,510

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site