سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

حقیقت نفاق (بخش دوم)
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

بسم الله الرحمن الرحیم بخش دوم: •    معنای نفاق نفاق از ریشه نَفَقَ گرفته شده است و با لغاتی مانند انفاق و نفقه هم ریشه است. علمای لغت برای نفاق دو معنای اصلی و چند معنای فرعی

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 245 شنبه 05 اردیبهشت 1394 زمان : 21:58 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش دوم:

•    معنای نفاق

نفاق از ریشه نَفَقَ گرفته شده است و با لغاتی مانند انفاق و نفقه هم ریشه است.

علمای لغت برای نفاق دو معنای اصلی و چند معنای فرعی در نظر گرفته اند؛ معنای اصلی آن به صورت زیر قابل توضیح است:

-    تمام و فنا شدن (در زبان عربی برای تمام شدن عمر و اتمام زاد و توشه استفاده می‎گردد.)

-    پوشیده و پنهان نگه داشتن (برای تونل‌های زیر زمینی که موش حفر می‌کرده استفاده می‌شده است.)

به گفته علمای لغت، تا قبل از آمدن قرآن ریشه نفق بیشتر برای حیوان استفاده می‌شده و برای اولین بار در قرآن، خداوند این لغت را برای برخی انسان‌ها نیز به‎کار برده‎است و با این کار گویی خداوند منافقین را به حیوان تشبیه کرده است.

پیامبر نیز به تبع قرآن این ریشه را برای برخی از افراد به کاربرده‎ است و بدین ترتیب و به تدریج دسته‎ای از انسان‎ها، حیوان لقب گرفتند.

این گروه انسان‎هایی بودند که ظاهری مانند سایر مسلمانان داشتند اما در واقع کافر بوده و با کفار و یهودیان مدینه مرتبط بوده و به توطئه علیه پیامبر می‎پرداختند؛ آن‎ها چنان خود را شبیه مسلمانان می‎کردند که حتی اگر لازم بود مسجد نیز می‎ساختند.

لغت نفاق در معنای فرعی آن، به معنای «خروج» است. یعنی خارج شدن و کندن از یک چیزی؛ لغت  انفاق از این معنا بر‎می‎خیزد؛ یعنی یک مالی را از میان اموال خود خارج کنیم و به دیگری بدهیم.

نکته‎ای که ذکر آن ضروری به نظر می‎رسد و در میان آیات و روایات، تاکیدات متعددی مبنی بر آن وجود دارد این است که میان مسلمان و مومن تفاوت بسیاری وجود دارد؛ یعنی هرکس شهادتین را بگوید مسلمان است اما الزاما مومن نیست.

ایمان با علی(علیه السلام) آغاز می‎شود و بدین دلیل است که لقب «امیرالمومنین» مختص ایشان بوده و برای هیچ امام دیگری استفاده نمی‌شود.

قرآن می‌فرماید: «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ»(1)

و (در کارهایتان) از صبر و نماز یاری طلبید، و البته نماز دشوار و گران است مگر بر فروتنان.

در تفسیر این آیه به حدیث معروف نورانیت اشاره می‎شود که در آن ابوذر و سلمان، به پرسش از حضرت علی علیه السلام پیرامون جایگاه ایشان می‎پردازند. در بخشی از این حدیث آمده‎است:

«... سلمان گفت: عرض کردم ای برادر رسول خدا! هر کس نماز را به پاداشت ولايت شما را به پا داشته‎است؟ فرمود: آری، ای سلمان اين سخن خدای تعالی در قرآن عزيز تصديق کننده اين حقيقت است که فرمود"به صبر و نماز ياری و مدد بجوييد و هر آينه آن جز بر خاشعان بزرگ و سنگين است". صبر"رسول خدا و" نماز" بر پا داشتن ولايت من است. بدين خاطر خداوند متعال فرمود: و هر آينه آن بزرگ و سنگين است و نفرمود هر آينه آن دو بزرگ و سنگين می باشند؛ زيرا هر آينه ولايت حملش جز برخاشعان بزرگ و سنگين است. و خاشعان همان شيعيان روشن بين و اهل بصيرت می باشند. و آن هر آينه برای اين است که اهل سخنان منحرف از قبيل مرجئه و قدريه و خوارج و ديگر ناصبيان همه به حضرت محمد (ص) اقرار می‌کنند و در بين آن‎ها اختلافی نيست در حالی که جز گروهی اندک همه در مورد ولايت من اختلاف می‎نمايند و منکر آنند و در برابر آن لجاج می‎ورزند. و هم آنان کسانی هستند که خداوند درکتاب عزيز خويش ايشان را توصيف نموده فرموده است:" هر آينه آن جز بر خاشعان سنگين است"...»(2)

بنابر تفسیر فوق، غیر از انسان‎های خاشع، کسی ولایت امیر المومنین را نمی پذیرد؛ یعنی داشتن کبر باعث عدم پذیرش ولایت می‌شود.

  • اشتباه زیاد، نشانه منافق

إنَّ الْمُؤْمِنَ لا يُسىءُ وَ لا يَعْتَذِرُ وَ الْمُنافِقُ كُلَّ يَوْم يُسىءُ وَ يَعْتَذِرُ.(3)

«مؤمن خلاف و كار زشت انجام نمى‌دهد و عذرخواهى هم نمى‌كند. فرد منافق هر روز مرتكب خلاف و كارهاى زشت مى‎گردد و هميشه عذرخواهى مى نمايد.»

مطابق با روایت فوق، یکی از ویژگی‎های انسان مومن این است که اشتباه  او بسیار اندک بوده و از این رو، نیاز به  عذرخواهی نداشته و عزت نفس خود را حفظ می‎نماید؛

اما انسان منافق، چون بر اساس هوای نفس خود، کار می‎کند، اشتباه او فراوان بوده و در همه حال، مشغول عذرخواهی از اطرافیان است.

ادامه دارد ...

برگرفته از  سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع حقیقت نفاق/ فاطمیه 94/ هیئت عشاق الحسین(علیه السلام)

پینوشت:
1- بقره/ 45
2- بحارالانوار , ج 26, صفحه 1, حديث 1.
3- تحف العقول: ص 179، بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2.

پیشنهاد سردبیر:

سخنرانی:

سخنرانی استاد رائفی پور ایام فاطمیه 1394

مقالات:

حقیقت نفاق (بخش اول)

منبع:جنبش مصاف

مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

کد امنیتی رفرش
تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 139
  • بازديد امروز : 1,292
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 2,447
  • بازديد ماه : 2,447
  • بازديد سال : 63,331
  • بازديد کلي : 392,495

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site