سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

وظایف منتظرین - 3
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

وظایف منتظرین

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 67 شنبه 02 خرداد 1394 زمان : 0:00 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا در احادیث اسلامی، مشخّصات روزگار غیبت آمده است؟

احادیثی که درباره دوران غیبت کبرا وجود دارد را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:
گروه اوّل، روایاتی که از گسترش ستم، بیداد، فساد، شرک و گناه، آلودگی و بزهکاری و غربت اسلام و قرآن سخن گفته‌اند؛
گروه دوم، احادیثی که علایم ظهور را بیان می‌کنند؛ علایمی مانند خروج سفیانی، صیحه آسمانی، شکاف زمین؛
گروه سوم، احادیثی که به اوصاف مؤمنانی که در دوران غیبت در باور خود استوارند، تأکید کرده‌ است؛
گروه چهارم، روایاتی که وظیفه شخص شیعه را در این ایام برشمرده‌اند.
در اینجا، احادیثی را به عنوان نمونه برای هر یک از چهار گروه بالا می‌آوریم:

گروه اوّل
امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود: «آنچه چشم به راهی آن آید، رخ نخواهد داد، مگر در آن روزگار که از یک‌دیگر بیزاری جویید و روی هم آب دهان اندازید، یکدیگر را به کفر نسبت دهید و برخی از شما برخی دیگر را لعن کنید». راوی گوید عرض کردم: در آن دوران هیچ خیری نباشد؟ امام فرمود: «تمام خیر در آن روزگار است؛ چرا که قائم به پا خیزد و تمامی شرور را بردارد».[۱]
بقیه در ادامه مطلب
بازديد : 75 پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 زمان : 21:55 نظرات (0) چاپ این صفحه
(بسم الله الرحمن الرحیم)
در زمان غیبت امام معصوم، مردم چگونه از احکام الهی آگاه می‌شوند؟

بنابر اتفاق همه فقهای شیعه، برای آگاهی از احكام اسلام سه راه بیشتر وجود ندارد:
۱. استنباط و استخراج احكام شرعی از منابعی كه از طرف شارع مقدّس تعیین شده؛
۲. احتیاط در عمل؛
۳. تقلید از مجتهد جامع‌الشرایط. 
وقتی راه منحصر به همین سه راه شد، اگر فردی از نظر علمی قوی شد و قوّه استنباط احكام شرعی را داشت، با اجتهاد به حكم شرعی می‌رسد و اگر در آن حدّ نبود، ولی راه احتیاط را بلد بود، آن طریق را انتخاب می‌نماید. دسته سوم نیز برای به دست آوردن احكام، تقلید می‌نمایند.
توضیح اینکه، یکی از سیره‌ها و روش‌های قطعی و مستمر عقلای عالَم این است که جاهل در هر امری، به عالِم در آن رشته و متخصّص در آن فنّ مراجعه می‌نماید؛ مریض به طبیب و معامله‌كنندگان به خبره در آن فن مراجعه می‌نمایند، بلكه می‌شود ادّعا كرد نظام و جامعه بدون تقلید امكان بقا ندارد. چون در هیچ اجتماعی همه افراد قدرت ندارند به تمام احتیاجات خود ـ بدون استمداد از دیگران‌ـ نایل گردند.
در مسائل و احکام شرعی نیز همین گونه است؛ افراد جاهل به احکام شرعی باید برای به دست آوردن حکم شرعی به فقیه که عالم به این مسائل است، رجوع کند. 
امام حسن عسكری علیه‌السلام می‌فرمایند: 
امّا كسانی از فقها که دارای این اوصاف باشند؛ صیانت نفس، مخالفت با هوا و... عموم مردم از آنها تقلید نمایند.[۱]
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر 
• تاریخ عصر غیبت، سیّد مسعود پورسیدآقایی؛ 
• ولایت در عصر غیبت، رجالی تهرانی؛
• فصل‌نامه تاریخ اسلام، شماره3؛
• تاریخ تشیّع، محمد كاظم خداجویان؛
• فصل‌نامه انتظار.

پی‌نوشت‌ها
۱. البرهان، ج۱، ص۲۵۷.

 

 

 

 

بازديد : 72 چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 زمان : 20:31 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

اراده انسان‌ها در ظهور امام زمان چه نقشی دارد؟

بنا بر آموزه‌های دین، بی‌شک، انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود اختیار دارد.[1] بر این مبنا می‌توان گفت که امام زمان امامی «آوردنی» است؛ همان‎طورکه حقیقتی «آمدنی» و ظهوریافتنی است. ازاین‌‌رو تا زمانی که شرایط برای جنبش جهانی فراهم نشود، او هرگز ظهور نخواهد کرد. در این بین، ما مسلمانان باید با کسب معرفت درباره امام و با آگاهی‎بخشی به جامعه انسانی برای ایجاد بستر توحیدی، اراده جمعی و فردی خود را به کار بگیریم تا شرایط جنبش مهدوی فراهم شود. 
امام، «آوردنی» است؛ چراکه این بخش از مقدمات، بی‌شک در اختیار ما نهاده شده است و حتی از ما خواسته شده که در این راه گام برداریم. امّا از سوی دیگر، مسأله مهدویت در زندگی انسان براساس حکمت الهی، نهادینه شده و امری است که به طراح نظام هستی باز می‌‎گردد و از این نظر، اختیار انسانی در آن نقشی ندارد. بر این اساس است که می‌گوییم امام «آمدنی» است. یعنی پس از آنکه تمام اراده‎های انسانی، دست‌به‌دست هم داد و مردم، از سر اضطرار و آمادگی، در جست‎وجوی آن مهدی موعود برآمدند، آن‌گاه خدای متعال، براساس حکمت و مصلحتی که همواره در نظام هستی و تدبیر الهی وجود دارد، ظهور را محقق می‌کند. زمینه اذنِ ظهور، در اختیار انسان‌ است، ولی اصلِ اذنِ الهی، از اختیار او بیرون است. باید دعا و ندبه کرد تا خدای متعال امر به ظهور کند. براساس‌ سنّت قرآنی، هر‌گاه اضطرار آدمی به غایت خود رسید، بدون تردید، اجابت الهی به‌دنبال آن خواهد آمد.[2]

پی‌نوشت‌ها
۱. رعد: ۱۱؛ «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند، سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌‎دهد، مگر آنکه آنان، آنچه را در خودشان است، تغییر دهند».
۲. نمل: ۶۲؛ «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَّا تَذَکَّرُونَ؛ یا [كیست‏] آن كس كه درمانده را - چون وى را بخواند- اجابت مى‏كند و گرفتارى را برطرف مى‏گرداند و شما را جانشینان این زمین قرار مى‏دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه كم پند مى‏پذیرید».

تعداد صفحات : 3

تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 46
  • بازديد امروز : 461
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 1,616
  • بازديد ماه : 1,616
  • بازديد سال : 62,500
  • بازديد کلي : 391,664

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site