سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/اخرالزمان/اخبار منطقه

علائم ظهور - 2
loading...
الهم عج الولیک الفرج(براي تعجيل در فرج مولا صلوات)

کليپ تنها ترين

سايت منتظر پاتوق/اولين شبکه اجتماعي با محوريت ظهور

خادمین اهل بیت

علائم ظهور

آخرين و بروزترین مطالب سایت و انجمن
آخرين مطالب
مطالب بیشتر:jangekhamush1.ir/archive
عنوان تاريخ
دوشنبه 19 اسفند 1398
پنجشنبه 27 اسفند 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
جمعه 30 بهمن 1394
دوشنبه 20 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
جمعه 17 مهر 1394
دوشنبه 26 مرداد 1394
چهارشنبه 21 مرداد 1394
لوگوي جنبش خادمين اهل بيت(ع): در صورت تمايل داشتن تبادل لينک و لوگو اطلاع دهيد تبادل لينک و لوگو با تمامي سايت هاي مذهبي و مهدوي انجام ميشود.<اللهم عجل لوليک الفرج>

سايت خادمين اهل بيت/مهدويت/دشمن شناسي/جنگ نرم/اخرالزمان

عنوان پاسخ بازديد توسط
دانلود سخن رانی های استاد پناهیان 0 322 admin1
دانلود سخن رانی های استاد رائفی پور 0 270 admin1
سید خراسانی کیست و چه مدت حکومت می کند؟ 0 270 admin1
کد اسکریپت انتقال یک کاربر به سایت دیگر 0 198 admin
بازديد : 71 چهارشنبه 13 خرداد 1394 زمان : 21:42 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

سفیانی در ماه رجب خروج می‌کند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام می‌کنند؛ بعد در ماه رمضان، ندای آسمانی شنیده می‌شود
 سفیانى پس از شکست در عراق و حجاز، به شام و فلسطین باز مى‌گردد تا در بزرگترین نبرد خود با حضرت مهدى(عج)، یعنى نبرد بزرگ فتح قدس به مصاف بپردازد. در روایتی طولانی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که بعد از خسف بیداء لشکر سفیانی، حضرت مهدی علیه السلام بعد از حضور در کوفه عراق، با سپاه خود بسوى سرزمین شام لشکرکشى مى‌کند و در مرج‌ عذراء، منطقه ای در دمشق، اردو مى‌زنند. سفیانی نیز نیروهاى خود را از منطقه شام و دمشق، خارج کرده و به طرف فلسطین عقب‌نشینی می‌کند.
 
معرفی نشانه های حتمی ظهور
 
در مجموعه روایات علائم ظهور، از پنج نشانه به صورت ویژه و مستقل سخن به میان آمده است. اهمیت این نشانه‌ها را می‌توان هم از تعدد روایات مربوط به آن‌ها و هم از جداسازی و بیان این نشانه‌ها به شکل مستقل دریافت. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسنادش از امام صادق علیه السلام در حدیث معتبری نقل کرده است:
قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الصَّیْحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیْدَاء. [صدوق، کمال الدین، ج2، ص650]
پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء
بقیه در ادامه مطلب
بازديد : 100 سه شنبه 12 خرداد 1394 زمان : 11:20 نظرات (0) چاپ این صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

مدیر مؤسس مدرسه فقه و اصول امام رضا(ع)در خصوص نشانه‌ها و علائم ظهور گفت: یکی از نشانه‌های ظهور امام زمان قیام فردی ملقب به یمانی است که از یمن قیام کرده و شش ماه بعد از قیام او امام زمان ظهور می‌کند.
حجة‌الاسلام ناصر نیلساز مدیر مدرسه‌ی فقه و اصول امام رضا(ع)در خصوص یمانی به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور حضرت ولی عصر (عج) اظهار کرد: پنج علامت حتمی داریم که یکی از آن‌ها ظهور شخصی ملقب به یمانی در کشور یمن است.

مدیر مؤسس مدرسه‌ی فقه و اصول امام رضا(ع) تاکید کرد: آن حادثه‌ای می‌تواند به عنوان علامت ظهور پذیرفته‌ شود که حداقل برای افرادی که اخبار ظهور را پیگیری می‌کنند، آشکار باشد.
بنابر این اگر قرار باشد شخص طبق روایات ما به عنوان یمانی قیام کند باید خودش را با همین عنوان به دنیا معرفی کند.
حجة‌الاسلام نیلساز افزود: اگرچه ممکن است چنین شخصی پیش از قیام زندگی عادی داشته و یا فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما هنگامی که می‌خواهد قیام کند باید تمام دنیا او را به عنوان یمانی بشناسند.
وی در خصوص ویژگی‌های یمانی بیان کرد: همانطور که اشاره شد ظهور و قیام او علامات حتمی است به این معنی که باید حتماً قیام یمانی اتفاق بیافتد تا بعد از حضرت ولی عصر (عج) ظهور کند.
مدیرمدرسه فقه و اصول امام رضا(ع) ادامه داد: در روایات ما در خصوص تاریخ قیام یمانی اشاره شده که در همان سال ظهور امام زمان سه نفر به طور همزمان در یک سال و یک ماه و یک روز قیام خود را اعلام می‌کنند قیام قیام دو نفر از آن‌ها جزو علامات حتمی بوده بطوریکه در وقایع ظهور نقش آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.
حجة‌الاسلام نیلساز افزود: غیر سفیانی که از شام قیام می‌کند و دشمن حضرت امام زمان است دو نفر دیگر از یاران آن حضرت هستند که یکی همان یمانی و دیگری سید خراسانی است.
وی در خصوص سید خراسانی گفت: بر اساس روایات او از ایران قیام می‌کند و همانطور که اشاره شد قیام این سه نفر همزمان است و بر طبق روایات امام زمان در ماه محرم قیام کرده و قیام این سه نفر شش ماه قبل و در ماه رجب اتفاق می‌افتد.
مدیر مدرسه فقه و اصول امام رضا تاکید کرد: بنابراین از یک طرف باید این سه نفر با هم و در یک روز از ماه رجب قیام کنند و از طرف دیگر باید شش ماه بعد از آن امام زمان در ماه محرم ظهور کند.
وی گفت: در روایات آمده شخصی از امام صادق درباره‌ی ابومسلم خراسانی پرسید که آیا او همان یمانی است که در پاسخ امام صادق فرمود چگونه ابومسلم می‌تواند یمانی باشد در حالیکه او از امام علی برداشت می‌جوید ولی یمانی دوستدار امرالمؤمنین است.

مثل یک مربی فوتبالی بودم که دست به هر مهره‌ای میزدم بقیه به هم میریخت

 از روایت فوق نتیجه گرفت : یمانی کسی است که امام علی (ع) را دوست داشته و از محبین آن حضرت است.
وی اظهار داشت: طبق روایات در میان لشگرهایی که طرفدار امام زمان هستند از جمله سید خراسانی و غیره پرچمی با هدایت تراز پرچم لشگرنمایی نیست.
مدیر مدرسه فقه و اصول امام رضا ادامه داد: در خبری که از عبدالله بن عمر بن خطاب پسر دوم خلیفه به ما رسیده، این شخص نقل می‌کند در سفری که به یمن داشته به اهالی یمن گفته است " گمان نکنید یمانی از قبیله‌های شما است بلکه یمانی از قریش است " .
وی با تاکید بر اینکه خبر مذکور روایت نیست بلکه گفته یکی از اصحاب پیغمبر است گفت: البته احتمال زیاد این صحابی پیغمبر مطلبی را از خودش نگفته بلکه بر اساس روایات پیامبر این موارد را مطرح کرده است.
بازديد : 130 دوشنبه 11 خرداد 1394 زمان : 14:17 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

چرا حضرت در مکه ظهور می‌کند؟

علت اصلی و حقیقی آن برای ما روشن نیست؛ ولی توجه به چند نکته باعث می‌شود، مکه مکان مناسبی برای ظهور باشد: 
۱. مکه و کعبه قبله‌گاه مسلمین بوده و مردم هر روز بار‌ها به سوی آن مکان مقدس توجه پیدا می‌کنند و در برابر آن سر به خاک می‌سایند. 
۲. کعبه و مکه، مکان مقدسی است که انبیای بزرگوار الهی از آدم علیه‌السلام تا حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به امر خدا در آنجا حاضر شده و ضمن زیارت و طواف، عبودیت خود را نشان داده‌اند. 
۳. مکه زادگاه پیامبر خاتم و محل بعثت او است. 
شاید ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام در مکه بیانگر آن باشد که ظهور آن بزرگوار در ادامه حرکت همه انبیای الهی و اوصیای او و در راستای رسالت پیامبر اکرم است و او با ظهورش می‌خواهد قرن‌ها تلاش و مجاهدت پیامبران را به نتیجه برساند و دین حق را با استقرار کامل عدالت در جهان پیاده کند.
بازديد : 79 دوشنبه 11 خرداد 1394 زمان : 13:18 نظرات (0) چاپ این صفحه
(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت صاحب‎الزمان‌ قیام خود را از کجا آغاز می‎کند؟

بنابر آنچه از روایات متعدد به دست می‌‎آید، محل شروع نهضت و قیام امام زمان‌ مکه و مسجدالحرام است. در حدیثی از امام باقر‌ علیه‌السلام نقل شده است:
«به درستی که قائم‌، میان گروهی به عدد اهل بدر، ۳۱۳ نفر، از گردنه ذی‎طوی (کوهی کنار مکه) پایین می‌‎آید، تا آنکه پشت خود را به حجرالاسود تکیه می‌‎دهد و پرچم پیروزی را که پرچمی مخصوص است‌ به اهتزاز در می‌‎آورد».[۱] 

در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است: 
«هنگامی که خروج کرد [به مسجد الحرام آمده و] به خانه کعبه تکیه می‌زند و ۳۱۳ نفر مرد نزد او حاضر می‌شوند. اول سخنی که بر زبانش جاری می‌شود، این آیه است: «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین»[2] سپس می‌گوید: «منم بقیة الله در زمین و خلیفه او و حجت او بر شما».[3] 

همه مسلمانان ـ چه شیعه و چه اهل سنت ـ در اینکه مکه و مسجدالحرام، محل ظهور و قیام امام مهدی علیه‌السلام است، اتفاق نظر دارند؛ زیرا روایات در این زمینه، بسیار است. البته این روایات، در قالب‎های گوناگون صادر شده است؛ در برخی، سخن از بیعت با حضرت در کنار کعبه شده «انه یبایع بین الرکن و المقام؛ بیعت می‌شود با او بین رکن (حجرالاسود) و مقام (ابراهیم)»[۴] و در برخی، خطبه آن عزیز کنار کعبه بیان شده[۵] و در برخی، از تجمع یاران در مکه یاد شده است.[۶]

پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۷۰‌. 
۲. هود: ۸۶. 
۳. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۱، ب۳۲، ح۱۶. 
۴. الغیبة، شیخ طوسی، ص۴۵۴و۴۶۳. 
۵. ر.ک. منتخب الاثر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، فصل۶، ب۱، ح۲. 
۶. ر.ک. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۶۹.

 

 

 

 

» پورتال جامع مهدویت
بازديد : 101 پنجشنبه 07 خرداد 1394 زمان : 17:40 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

کدام یک از علایم ظهور واقع شده است؟

عده‌ای بر این باورند که بسیاری از علایم غیر حتمی ظهور، اتفاق افتاده است و فقط علایمِ حتمیِ نزدیک ظهور، باقی مانده است. به‌نظر می‌آید در این‌باره، سخن قطعی و کاملی نمی‌توان گفت؛ زیرا منابع اصلی و قدیمی شیعه، معمولاً از نشانه‌های خاص و محدود نام برده‌اند و بسیاری از این نشانه‌هایی که به عنوان علایمِ اتفاق افتاده، مطرح می‌شوند، یا اصولاً در این منابع ذکر نشده یا بسیار کم رنگ بیان شده است. این امر، نشانه آن است که اخباری که این گونه نشانه‌ها را بیان کرده‌اند، چندان مورد اعتنای علمای گذشته نبوده است.
همچنین اسناد برخی از روایات، اشکال دارد و نقل آن‌ها در کتب روایی جامع؛ مانند بحارالانوار به دو علت می‌تواند باشد: 
۱. حفظ اصل نقل‌ها برای تأمل و تدبر دیگران درباره آنها؛ 
۲. روشن شود که همه گروه‌ها ـ چه موافق و چه مخالف اهل‌ بیت ـ در اصل ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام اتفاق نظر دارند. مرحوم مجلسی در ذیل روایتی می‌گوید: این روایت را که متن آن تغییر یافته و اشتباه دارد و سند آن به بد‌ترین خلق خدا، یعنی عمر بن سعد منتهی می‌شود، آوردم تا دانسته شود که همه، حضرت مهدی علیه‌السلام را قبول دارند. 
همچنین، این سؤال زمانی قابل پاسخ است که ما تطبیق را بپذیریم. مراد از تطبیق، آن است که علامتی را با حادثه خارجی تطبیق داده و بگوییم این حادثه‌‌ همان نشانه گفته شده در روایات است؛ اما باید توجه داشت که اولاً ما از لحاظ علم محدود می‌باشیم و نمی‌دانیم آیا واقعاً این حادثه،‌‌ همان نشانه است یا نه؟ و ثانیاً بعضی از علامت‌ها، دارای سند معتبر و قابل قبولی نیست، تا خود نشانه را بپذیریم و بخواهیم از وقوع آن سخن بگوییم. 
بله، اگر قراین و شواهد قطعی وجود داشته باشد، می‌توان گفت نشانه‌ای از نشانه‌ها واقع شده است و این، بسیار مشکل است. البته، باید توجه داشت که شباهت حادثه با یک علامت، این احتمال را ایجاد می‌کند که شاید این واقعه،‌‌ همان علامت ظهور باشد؛ لذا حالت آمادگی را در فرد منتظر ایجاد می‌کند. 

پی‌نوشت‌ها
۱. کتاب الغیبة، طوسی، ص۴۳۵؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۲۸۹. 
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۲۲۷.
بازديد : 114 چهارشنبه 06 خرداد 1394 زمان : 11:01 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مراد از علایم ظهور چیست؟

علایم ظهور، نشانه‌هایی هستند كه پیش از ظهور امام زمان به وقوع می‌پیوندد و از نزدیك شدن زمان ظهور خبر می‌دهد و مایه امید مؤمنان و ترس و وحشت كافران می‌شود. در منابع و متون روایی به بسیاری از رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی، دگرگونی‌های سیاسی و حوادث اجتماعی به عنوان نشانه‌های ظهور اشاره شده است.

در یک دسته‌بندی می‌توان علائم ظهور را به دو دسته تقسیم نمود:
۱. علائم حتمی؛
۲. علائم غیر حتمی.
امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «نشانه‌های ظهور دو دسته‌اند: حتمی و غیرحتمی».[۱]

علایم حتمی ظهور آن دسته از نشانه‌هایی هستند که وقوعشان پیش از ظهور امام موعود قطعی است و یا به عبارت دیگر ظهور اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه این نشانه‌ها تحقق پیدا کرده باشند.
علائم غیر حتمی ظهور نیز آن دسته از نشانه‌هایی هستند که بنا به شرایطی ممکن است اتفاق بیفتند، اما با عوض شدن شرایط وقوع آنها نیز اتفاق نخواهد افتاد.
البته باید به این نکته توجه داشت که علایم ظهور تنها جنبه کاشفیت دارند؛ یعنی تحقق آنها حاکی از این واقعیت است که ظهور نزدیک شده است، برخلاف شرایط ظهور که تحقق آنها علت برای ظهور امام عصر است.

پی‌نوشت‌ها
۱. الغیبة، نعمانی، ترجمه غفاری، ص۴۲۹.
بازديد : 72 دوشنبه 04 خرداد 1394 زمان : 11:53 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امدادهای غیبی خداوند برای پیروزی امام مهدی علیه‌السلام در عصر ظهور چیست؟
مطابق روایات،‌ خداوند متعال هنگام ظهور امام ‌موعود، امدادهای غیبی را به کمک آن حضرت خواهد فرستاد که از آن جمله است:

۱. عنصر ناگهانی بودن ظهور و غفلت دشمنان
مطابق روایات، حضرت هنگامی ظهور می‌کنند که دشمنان، همه از ظهور او غافلند. در دانش نظامی تأثیر عنصر غفلت و هجوم ناگهانی در پیروزی بر دشمن، کاملاً روشن است.
امام‌ زمان، در توقیعی که به شیخ مفید رحمه‌الله فرموده است: «... پس همانا امر ما به‌ طور ناگهانی است...».[۱] 

۲. ایجاد رعب و وحشت
یکی دیگر از راه‌های نفوذ بر دشمن که در علم نظامی از آن بهره‌گیری فراوان می‌شود، ایجاد ترس و رعب در قلب دشمنان است، تا از این راه تسلیم گردند.
نعمانی به ‌سند خود از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده است که حضرت ‌می‌فرمود: «امر الله عزوجل ان لا نستعجل به حتی یؤیده [الله] بثلاثة [اجناد]: الملائکة، و المؤمنین، و الرعب؛ خداوند عزوجل امر نمود تا به آن عجله نکنی تا اینکه او (مهدی) را به سه لشکر تأیید نماید: ملائکه، مؤمنین و وحشت».[۲]
بقیه در ادامه مطلب
بازديد : 68 شنبه 02 خرداد 1394 زمان : 0:00 نظرات (0) چاپ این صفحه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیا در احادیث اسلامی، مشخّصات روزگار غیبت آمده است؟

احادیثی که درباره دوران غیبت کبرا وجود دارد را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:
گروه اوّل، روایاتی که از گسترش ستم، بیداد، فساد، شرک و گناه، آلودگی و بزهکاری و غربت اسلام و قرآن سخن گفته‌اند؛
گروه دوم، احادیثی که علایم ظهور را بیان می‌کنند؛ علایمی مانند خروج سفیانی، صیحه آسمانی، شکاف زمین؛
گروه سوم، احادیثی که به اوصاف مؤمنانی که در دوران غیبت در باور خود استوارند، تأکید کرده‌ است؛
گروه چهارم، روایاتی که وظیفه شخص شیعه را در این ایام برشمرده‌اند.
در اینجا، احادیثی را به عنوان نمونه برای هر یک از چهار گروه بالا می‌آوریم:

گروه اوّل
امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود: «آنچه چشم به راهی آن آید، رخ نخواهد داد، مگر در آن روزگار که از یک‌دیگر بیزاری جویید و روی هم آب دهان اندازید، یکدیگر را به کفر نسبت دهید و برخی از شما برخی دیگر را لعن کنید». راوی گوید عرض کردم: در آن دوران هیچ خیری نباشد؟ امام فرمود: «تمام خیر در آن روزگار است؛ چرا که قائم به پا خیزد و تمامی شرور را بردارد».[۱]
بقیه در ادامه مطلب

تعداد صفحات : 3

تبليغات

پایگاه احادیث و روایات معصوم ( ع )

اطلاعات کاربري
  • فراموشي رمز عبور؟
  • آمار سايت
  • افراد آنلاين : 132
  • بازديد امروز : 1,257
  • گوگل امروز : 0
  • بازديد هفته : 2,412
  • بازديد ماه : 2,412
  • بازديد سال : 63,296
  • بازديد کلي : 392,460

  • زبان هاي ديگر براي سايت: :Other language For This Site